۱۳۸۴ شهریور ۸, سه‌شنبه

من دوس دارم انگليسي حرف بزنم. خيلي خيلي دوست دارم زباني رو هم بلد باشم که اکثر مردم دنيا بلدن. من حال مي کنم با فارسي. انگليسي هم خيلي خيلي دوس دارم. چقدر باشکوهه که نمايشنامه هاي شکسپير رو به زيان اصلي بفهمي. يا با مردم خوب آمريکا و کانادا و اروپا حرف بزني. براشون جوک بگي. بهشون شعر فارسي و کلمات فارسي ياد بدي و ازشون ياد بگيري. خيلي چيزا بهم ياد ميدن. زندگي به زبان انگليسي بسيار بسيار قشنگه.

عجيبه که هندي ها فوق العاده انگليسيشون خوبه. ژاپني ها خوب حرف ميزنن اما ايراني ها و چيني ها بد حرف ميزنن.

من چند ماه پيش به يه ژاپني از قران گفتم. از اولين سوره ي وحي شده. از اقراء. وقتي تونستم معنيش رو بگم؛ وقتي مثل تئاتر براش تجسم کردم که پيامبر در چه حالي اين رو شنيد فکر نمي کردم اينقدر روش اثر گذاشته باشم. امروز بهم اي ميل داده که «محمد عزيز . ميشه از تگ وا (تقوا) TAGVA بهم بگي. که چرا راه هاي خاصي تو دنيا کار مي کنه و راههاي ديگه کار نمي کنه. دلم مي خواد ببينم چرا طبيعت تگ وا (تقوا) داره و ما نداريم ئ بايد بشناسم. اين آهسته آهسته فهميدن ِ ما که به نظر مياد عمدي براي ما طراحي شده بخ چه درد ِ خداي پاک مي خوره؟»

SOME BOOKS TO LEARN ENGLISH
راستي يکي پرسيده بود چرا شازده کوچولو برات مهمه؟ براي اينکه از سه نظر بي نظير. ۱- اونجايي که بهم ياد داده چطوري بايد با عشق زندگيت؛ با همسرت (يا همسر آيندت) رفتار کني. اگه نق زد چه معني اي داره. اونجا که ميگه بايد ديد که گلها با عطرشون چي مي کنن. نبايد حرفهاشون رو زياد جدي گرفت. (هنوز نزسيديم بهش) ۲- اونجايي که مرگ رو بسيار قشنگ تعريف مي کنه. آخراش. ۳- اونجايي که ميگه اهلي کردن (مومن شدن - عاشق شدن - گرفتار ِ غشق شدن) يعني چي.

شازده کوچولو از آثار بي نظير ادبيات غربه که البته بسيار زيبا توسط استاد شاملو ترجمه شد. نمايشنامه زاديويي شازده کوچولو در سه پادکست جدا شده که به مرور دو قسمت آخر هم ارانه ميشن.