۱۳۸۴ دی ۲۲, پنجشنبه

ای نام تو بهترین سرآغاز...............بی نام تو نامه کی کنم باز

ای یاد تو مونس روانم...............جز نام تو نیست بر زبانم

ای کار گشای هر چه هستند...............نام تو کلید هر چه بستند

صاحب توئی آن دگر غلامند...............سلطان توئی آن دگر کدامند

ای عقل مرا کفایت از تو...............جستن ز من و هدایت از ... م

اون وقت ها که یه بچه کوچولو بودم و به دبستان می رفتم ، فکر کنم برای اولین بار این شعر را توی کتاب فارسی سوم ابتدایی دیدم . خوب از اون لحاظ که شعر خوش دستی بود و راحت می شد اونو حفظ کرد و برای آقا معلم خوند ، خیلی بین ما بچه ها محبوبیت داشت ولی هیچ وقت به عمق اون چیزی که این شعر داشت می گفت توجه نمی کردیم ( البته حق هم داشتیم با اون سن کم )م

سالها گذشت ...(شایدم قرنها ) تا اینکه یک روز ، یکی از دوستانم این شعر را با لحن بسیار زیبایی خواند، تا اومدم به خودم بیام دیدم که بدجوری شیفته این شعر شدم و واقعا من تا حالا کور بودم که این شعر را به درستی ندیده بودم ( به قول کریس دیبرگ که میگه I have been blind )

حتما می دونید که این شعر در ابتدای مجموعه دلنشین لیلی و مجنون ( نظامی ) آمده است . ضمنا اونایی که فارسی پیش دانشگاهی را گذراندن می دونن که کمال شعر عاشقانه در آثار نظامی یافت می شود ( اون زمان این نکته تو صفحه 38 کتاب بود ) ، من قبلانا هر وقت می خواستم کنفرانس ارائه بدم کلی فکر می کردم که اولین جمله کنفرانس چی باشه ، به قول معروف چه جمله خیلی توپی بگم و نظامی این سوال را به چه زیبایی جواب داد .

( ای نام تو بهترین سرآغاز ) ، حواسمون باشه که کی داره این نکته را یادآوری می کنه ، کسی که استاد سخنوری هست . این همه بیت دلربا توی آثارش هست ولی همه اینها را میذاره یک گوشه و میگه نام تو بهترین شروع کننده هست .

شاید الان بگید که همه کسانی که می خوان حرفی بزنن اول با به نام خدا شروع می کنن، ولی منظور من این نیست ، منظور من این هست که از ته دل این بسم الله را بگی نه فقط به صرف کلمه و از روی عادت ، در واقع وقتی با تمام وجود می گی بسم الله این حرفها را هم به صورت پنهان همراه دارید که میگید ای خدایا من که الان به این رتبه از علم رسیدم و این همه جمعیت سراپا گوش هستند تا بدونند من چی می خوام بگم ، دقیقا در همین لحظه یاد تو به همراه من هست و اولین کلام من از تو هست ، اون وقت هست که به جای اینکه جمعیت به اون زیادی را در جلوی خود احساس کنی ، تنها یکی را می بینی و آن کسی نیست جز ...


اینها را گفتم تا یه وقت سرسری از این شعر نگذریم ، تازه این فقط یک مصراع ازش بود.


Forever84_

-----------------------------

راستی حالا که از نظامی گفتم ، به بچه هایی که کنکور دارند یادآوری کنم که شورانگیزترین منظومه عاشقانه "منظومه خسرو و شیرین" هست . میگما ، فرهاد بیچاره اینهمه خون دل خورد اما آخر سر منظومه شد به نام خسرو