۱۳۸۵ بهمن ۴, چهارشنبه

حمله ی مغول ها قسمت ِ 10/1

هولاگو (هُ لا گو) قصد داشت تمام كتابها و آثار علمي را آتش بزند و دانشمند ها را از بين ببرد، همانگونه که خانه ها را آتش زده بود و مردم را قتل عام کرده بود. دانش پیشه های ایرانی دلشوره داشتند. بعضی مهاجرت کردند و بعضی کلاسها را تعطیل. دوره ای بود پر از تنش و جنگ و آوارگی. خواجه فهمید كه مغولها به پيشگويي از روي ستارگان بسيار علاقمندند. اين بهترين نقطه ضعف مغولها بود.

خواجه با اين ادعا كه مي تواند طالع لشگريان مغول را پيشگويي كند و به ترین زمان برای حمله های بعدی را از روابط ِ بین ِ ستاره ها بخواند توانست‏ به هلاكو نزديك شود. کم کم توجه ِ هلاکو را جلب کرد و در تصمیم گیری های او دخالت می کرد. او مشاور ِ علمی (Scientific advisor) هولاگو شد. اینطور بود که از تلف شدن كتابهاى ارزشمند ِ ایرانی توسط اشغالگران ِ ایران عملی نشد.

خواجه در شرايط مستعدي پا به هستي نهاد. آنزمان کشور ِ ایران پر بود از معلم و نیمچه معلم ِ علوم ِ مختلف. خواجه در حدود ِ سالهای زندگی ِ دانشمندانی چون: فیبوناچی (که با اعداد ِ فیبوناچی معروف است)، المغربی (ریاضیدانی که در اسپانیا به دنیا آمد و برای کارهایش در مثلثات معروف است) و هی یانگ (که برای نوشتن ِ راه حلی برای معادلات درجه ی دو و همچنین مربع های جادویی و دایره های جادویی معروف است) زندگی می کرده است. او حدود ِ شش سال از جلال الدین رومی (مولانا) بزرگتر بوده. این زمانی بوده که حدود ِ سیصد و شصت سالی بوده که خوارزمی (مبدع ِ الگوریتم رایانه ای)، صد و هفتاد سالی بوده که بوعلی سینا و ابوریحان بیرونی، و شصت سالی می شده که خیام فوت شده بودند.

تولدش: در روز یکشنبه 29 بهمن ماه سال 579 هجري شمسي، در شهر ِ جهرود شهرستان قم

مرگش: در روز سه شنبه پنجم تیر ماه ِ سال 653 هجري شمسي، در کاظمین در سن 74 سالگي.

وی در 74 سالگی به بغداد رفته بود تا ترتیب ِ انتقال ِ چندین هزار كتاب و ابزارهاي رصد كردن ستارگان به بغداد را بدهد. در روز ِ مرگ وی در شهر ِ کاظمین بود و در همانجا دفن شد.

نامش
محمد پدر ِ جعفر، پسر ِ محمد پسر ِ حسن ِ توسي


توجه کنید که دو تا دانشمند ِ معروف به نام ِ توسی داریم. یکی شرف الدین ِ توسی و دیگری نصیر الدین توسی. شرف الدین کسی بوده که مقاله ی مهمی درباره ی حل کردن ِ معادلات درجه ی سه دارد. او هفتاد سال قبل از نصیر الدین در توس به دنیا آمده است و متاسفانه من نتوانستم هنوز بفهمم که این دو چه نسبتی با هم داشته اند.


... محمد