۱۳۸۹ تیر ۱۴, دوشنبه

شصت کیلو گوشتی به نام ماری کوری


چهارم ژوئيه 1934 (پنجم ژوئيه به وقت تهران) ماري کوري دانشمند فرانسوي درگذشت.


فرق دانشمندان با دیگرانی این است که صبور هستند، پوستشان کلفت است و حتا اگه درشکه از روی شوهرشون بگذره باز هم ادامه می دن و دچار یاس فلسفی و دچار ِ استراحت نمی شن. ماری با شوهرش نوبل گرفت. پول زیادی بود. باهاش آپارتمان و ... نخرید. نرفت توی کار تجارت و ... . باهاش آزمایشگاه رو مجهز کرد. چرا؟ اون که نوبل رو گرفته بود؟ دیگه واسه چی؟ شوهرش که مرد ننشست بچه بزرگ کنه. مشکلات از جنس مشکلات مردم عادی نبود. حتا باز این بار بی شوهر نوبل گرفت اما ول نکرد.

می خواست ببینه خدا چقدر مخش کار کرده و می گفت: هر چی می کاوم و "بی رحمانه" می کاوم اما همیشه از من جلو تر سیستمی ساده و زیبا طراحی شده. این سادگی طبیعت را تحسین می کنم چون همیشه اون طوری است که انتظار ندارم اونطور باشه. همیشه فکر می کنم اشتباه شده آزمایش و باور نمی کنم وقتی می بینم فکری که مطمئن هستم باید کار کنه کار نمی کنه. بیشتر می خواهم از این سردر گمی ها داشته باشم. مثل کسی که دو مجسمه ی زیبا می بیند گیج می شود و بیشتر می خواهد.

او فوت کرد و ما هم فوت خواهیم کرد.

... محمد

پی نوشت: عکس بالا ماری کوری و انشتین در حال صحبت در یک کنفرانس علمی است در آمریکا.


Excerpt: On Marie Curie's death.