۱۳۸۳ آذر ۲۳, دوشنبه

ببينند طبيعت مى خواد چه چيزى به ما بگه

گفت وگوى تلفنى با پروفسور فرانك ويلچك و ديويد گراس پس از اعلام برندگان جايزه نوبل فيزيك ۲۰۰۴ در پنجم اكتبر. اين گفت وگو را جوانا روز انجام داده است.



فرانك ويلچك

-----------------

•من از Nobelprize.org كه وب سايت رسمى بنياد نوبل است با شما تماس مى گيرم. مى خواهم مصاحبه كوتاهى با شما داشته باشم و آن را روى وب سايت بگذارم.



•كى متوجه شديد كه اين كشف واقعاً شايسته جايزه نوبل است؟

فكر مى كنم حدود سال ۱۹۷۵ يا ۱۹۷۶ بود كه احتمال مى دادم برنده جايزه نوبل شوم، يعنى قبل از آنكه ديگران متوجه شوند، ديويد گراس كه من با او كار مى كردم مطمئن نبود كه اين كشف از اهميت زيادى برخوردار باشد، اما من از همان اول مطمئن بودم.



•شما وقتى كه اين نظريه را كشف كرديد، خيلى جوان بوديد، مگر نه؟

بله من ۲۱ ساله بودم.



•اين موضوع مربوط به پيش از دريافت PhD است؟

بله اين كار بخشى از روند جست وجو براى انجام كار در دوره PhD بود.



•چه توصيه اى براى دانشجويان جوان امروز داريد؟

به خودتان و به طبيعت فكر كنيد.



•برنامه امروز شما چيست؟

برنامه امروز من بعد از صحبت با شما اين است كه سيم تلفن را بكشم و به تماس هاى تلفنى ديگر اعتنايى نكنم، پياده روى كنم، يك پياده روى طولانى و سعى كنم ذهنم را پاك كنم و بعد براى كارهايى كه بايد انجام دهم برنامه ريزى كنم.





ديويد گراس

----------------

•من از طرف Nobele prize.org، وب سايت رسمى موسسه نوبل تماس مى گيرم. شما اجازه مى دهيد كه اين مصاحبه را در اين وب قرار دهيم؟

باشه. مشكلى نيست.



•شما انتظار داشتيد كه امسال برنده اين جايزه باشيد؟

نمى دونم. فكر مى كردم شانس من يك به سه است.



•اما شما اين جايزه را براى كشفى كه بيش از سى سال پيش انجام داده بوديد گرفتيد.

درسته.



•از اون موقع تا به حال شما هر سال منتظر جايزه بوديد؟

نه. فقط بيست و نه سال آخرش رو.



•مى فهمم.

شوخى كردم.

•من با فرانك ويلچك صحبت كردم او گفت كه مطمئن بوده اين كشف مستحق جايزه نوبل بوده. اما شما مطمئن نبوديد.

منظورتون اينه كه او از اول مطمئن بود؟ از همان روز اول؟ مطمئن بود كه اين كشف مستحق جايزه نوبل بوده؟

•بله

خودش چنين چيزى گفته؟

•بله. اين عين چيزيه كه خودش گفته.

خوب، او جوانتر و بى تجربه تر بوده. راستش فكر مى كنم سه سال طول كشيد تا مدارك آزمايشى محكمى به دست بياورم و تازه اون وقت بود كه گفتم «مدارك صددرصد درسته».

•مى خواستيد متقاعد بشيد؟

بله.



•آيا شما در اوايل دهه ۷۰ مى دانستيد كه اين دو دانشجوى جوان يعنى فرانك ويلچك و ديويد پوليتزر داراى اين توانايى هاى بالقوه هستند؟ و يك جورهايى استثنايى هستند؟

خوب، فرانك اولين دانشجوى من بود.

•واقعاً.

بله. من هم خيلى جوان بودم. وقتى او شروع به كار با من كرد من تقريباً ۳۱ ساله بودم. او اولين دانشجوى فارغ التحصيل من بود و فكر مى كردم كه همه دانشجويان فارغ التحصيل من در حد و اندازه فرانك هستند.

•حالا نظرتون عوض شده؟

من دانشجويان خوب ديگرى هم داشتم مثل اد ويتن. اما فهميدم كه همه دانشجويان به خوبى فرانك نيستند.



•نصيحتى براى دانشجويان جوان امروز داريد؟ آنها چه كار بايد بكنند و چه طور بايد مطالعه كنند تا يك روز برنده جايزه نوبل شوند؟

نصيحت من به دانشجويان اينه كه به مشكلات بزرگ فكر كنند. منظورم اينه كه روى چيزى كار كنند كه در آن كار احتمال پيشرفت داشته باشند اما هميشه مشكلات بزرگ را به خاطر داشته باشند. و با دقت نگاه كنند و ببينند طبيعت مى خواد چه چيزى به ما بگه.



•از چه زمانى فكر مى كرديد كه يك دانشمند بشويد؟ آيا از بچگى به اين موضوع فكر مى كرديد؟

بله. در واقع مى شد گفت كه من در سن ۱۳ سالگى تصميم گرفته بودم يك فيزيكدان نظرى شوم.

•دوباره به خاطر جايزه نوبل به شما تبريك مى گويم و اميدوارم در ماه دسامبر شما را در استكهلم ببينم.

منتظر اون روز هستم. متشكرم.



SOURCE



--------------------------

Join us in the community of Shefa in Orkut!

--------------------------