۱۳۸۶ بهمن ۲۱, یکشنبه

یک بازی پلید

مدتی در شفا صحبت از عادات و رفتارهای بدی که با ما و زندگیهامون گره خورده بود و اینکه چقدر خوب و سازنده است اگر سعی کنیم این رفتارها رو اصلاح کنیم. اتفاقات جالبی اخیرا افتاد که من رو متوجه یکی از زشت ترین این رفتارها کرد: "خاله زنک بازی". رفتار بسیار کودکانه و زشتی که خیلی زیاد دور و برمون می بینیم و حتی شاید خودمون هم انجامش بدیم! اینکه خیلی راحت به خودمون اجازه بدیم اینقدر در زندگی دیگران کنجکاوی (لفظ زشتش رو نمیگم!!) کنیم ، تازه همینجوری از شواهدی که میبینیم برای خودمون داستان بسازیم و از همه بدتر این داستانهای ساخته شده رو خیلی راحت بین همه آشنایان،دوستان،غریبه ها، کلا هر کس که میبینیم پخش کنیم. و در تمام این مدت حتی یک لحظه پیش خودمون فکر نکنیم که آخه اصلا این حرفها و داستانها حتی اگر طبق قوانین احتمالات با حقیقت هم برابر باشه به من چه ربطی داره؟ من چه طور باید به خودم اجازه بدم که خصوصی ترین موضوعات زندگی یک آدم رو بکنم حرف دهن این و اون؟!
این رفتار با همه زشتیش، متاسفانه در جامعه ما فراوان دیده میشه! از یک آپارتمان کوچک، تا مدرسه، دانشگاه، اداره، و حتی کل شهر و کشور و مردم!!! هدف هم هر کسی میتونه باشه: دوست، همکلاسی، یک هنرپیشه آشنا، یک شخصیت سیاسی و .... و چقدر ناراحت کننده و شرم آوره لحظه ای که یکی از این خبرها و حرفها به گوش میرسه.
ما در مورد اینکه از دیدن یک اتفاق، حرفها و رفتارهای یک آدم و خیلی چیزهای دیگه چه فکری میکنیم اختیار زیادی نداریم. فکر به ذهن آدم خطور میکنه! خوب یک لحظه یک فکر خاص -هر چقدر هم بد- در مورد یک موضوع به ذهن من می آد، اون که واقعا دست من نیست! اما رفتار من با این فکر کاملا تحت کنترل و اختیار منه. اینکه این فقط فکر! رو اشاعه بدم، مثل یک اصل اساسی همه جا پخش کنم و حتی 1% احتمال ندم غلط باشه. یا اینکه نه، فکرم رو کنار بذارم و بگم من خدا نیستم که همه چیز رو بدونم!! شاید این فکر اشتباه باشه. پس بهتره برا خودم نگهش دارم و همه جا جار نزنم!
و در باب حرف یکی از دوستان که می گفت: هر کس که اینجور حرف و حدیث ها رو میشنوه و باور میکنه، درک و شعور خودش رو نشون میده! شنونده هایی که این حرفها رو با جان و دل گوش میدن و بعد سینه به سینه به نشرش کمک میکنند هم همونقدر مقصرند!
کاش یاد بگیریم که تو زندگی، مسائل خیلی مهمتر از زیر و زبر زندگی دیگران وجود داره. و البته بازی با آبروی یک نفر همونقدر که آسونه، زشت و غیر انسانی هم هست.