۱۳۸۶ اسفند ۱۷, جمعه

برکت ِ بحث های علمی این روزها

* توجه: لطفا غیر دانش جو ها (دانش جو به معنای عام ِکلمه) نخوانند.

خدا به دکتر سروش نعمت بده که گه گاهی فضای خواب آلوده ی علوم انسانی را در کشور بیدار می کند. (البته بگذریم که مشتی شعار بده هم بیدار می شوند). اما غرض اینکه بحث خوبی در این چند روز بین محققین دینی رخ داده که انشالله همانطور که گفته اند هر بحثی باعث رشد است.

کلام محمد - مصاحبه ی اول

کلام محمد، اعجاز محمد - مصاحبه دوم

بشر و بشیر - پاسخ دکتر سروش به آیت الله سبحانی
(مطلبی بسیار منظم و علمی. ای کاش منتقدان ِ این سخن هم ناتوان نبودند و همینطور نقد می کردند.) گوشه ای از مطلب:

"
سوال: در پاره ای از روزنامه ها و سایت های اینترنتی اخیرا آورده اند که دکتر سروش رسما "نزول قرآن را از جانب خدا انکار کرده و آن را کلام بشری محمد دانسته است." آیا چنین است؟
جواب: شاید مزاح کرده اند یا خدای نکرده اغراض سیاسی و شخصی داشته اند.
سوال: حالا نظر و توضیح شما چیست؟
"

سخنرانیهایِ اخیر ِ دکتر سروش

نقد ها را هم پی گیری کنید

نقد آیت الله جعفر سبحانی
نقد دکتر مهاجرانی (البته در این دو قسمتی که دکتر نوشته اند تا کنون نکاتی هست اما تا کنون آنچه نوشته اند شبیه به دفاع غیرتمندانه بوده تا بحث علمی. هر چند جالب است اما کمی آسمان به ریسمان بافی می زند. امید که دکتر با قلم ارزشمندشان در ادامه نظم بیشتری به نقدشان بدهند)
نقد بهالدین خرمشاهی
در تابناک (یک مطلب احساسی و کمتر عقلی)
نقد ِ مجید مجیدی (یک مطلب کمتر ارزشمند از لحاظ فکری که البته باعث خیر شد و خیلی ها را از خواب بیدار کرد تا نقادی کنند.)
نقد ایازی
نقد یثربی


و امید که بزرگان هم ارزش به رشد بگذارند و نقادی کنند.

برخوردهای زشت ِ شعاری با نظریه ی (درست یا غلط ِ) سروش

اگر نقد های دیگری دیدید که علمی بود لطفا بگید.

من در مقام یک دانش آموز و دانش جوی رشته ای دیگر غیر از رشته ی زیبای علوم انسانی به خودم اجازه نمی دهم که تا وقتی خوب تسلط بر نظریه های مطرح پیدا نکرده ام حرفی بزنم و تایید و تکذیبی بکنم. باید کتابی که گفته می شود را اول بخوانم. نقد ها بخوانم و شعورم را رشد بیشتری بدهم. این به این معنا نیست که حق را به یکی از این دو طرف بدهم. گاهی چیز سومی هم وجود داره که داره تقلا می کنه که به دنیا بیاد!

البته شنیده ام که آقای محمد مجتهد شبستری هم نظریه ای دارند در این باره که من نمی دانم. آنچه شنیده ام این است که آقای شبستری می گویند که معانی ِ قرآن از خدا بوده و کلمات از پیامبر (ص) که بر اساس زبان ِ خود آن را معنا کرده اند. اما تا جایی که من فهمیدم آقای سروش می گوید که خدا بر پیامبر وحی میکرده است و پیامبر بر اساس ذات انسان بودن و عرب بودن و خصلت انسان گونه اش این پیام را منتقل می کرده است.

این نکته را هم متذکر بشوم که اینگونه بحث ها برای خواننده های عام (غیر دانش جو به معنای عام ِ کلمه) نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم می باشد، زیرا از دیدگاه عامیانه به سرعت تکفیر می کند و رگ گردنش می ایستد. بهتر است بین دانش جو ها و نخبگان این بحثها بماند.

من به عنوان دانش جو خیلی از این بحث های زنده بین بزرگان می توانم استفاده ی علمی ببرم. خدا همه ی دانشمندان را برای ما نگه دارد. ما هم طیف ملاصدرا می خواهیم که حرف نو بزنند و هم کسانیکه حرف های قدیم را بررسی کنند.

... محمد



Excerpt: Introducing some links related to the recent proposals of Dr. Sorush about the Prophet Mohammad's inspired words and some critisizes about them.