۱۳۸۷ تیر ۱۳, پنجشنبه

توی درس و مشق و تحقیق خاله‌بازی نخواهیم داشت

نوشته: دکتر جعفری
منبع: وبلاگ ماده چگال

بالاخره نمرات درس فیزیک یک آماده شد. من دو گروه با حدود ٢٠٠ دانشجو داشتم و دکتر ذهبی هم یک گروه با حدود ۵٠ دانشجو. نمرات درس در این صفحه به صورت شفافی به همراه فرمول پردازش و حتی برنامه‌های فرترن مورد استفاده برای پردازش در صفحه فیزیک یک آورده شده. به همه در بازه ٢.۵ الی ٣.۵ نمره اضافه شده و بنابراین کسی که مثلا با ٩.٨ داره رد میشه در حقیقت نمره او کمتر از ٧.٣ هست.

متاسفانه چانه‌زنی‌های دانشجویان در روزهای اخیر برای نمره گرفتن هزینه عصبی و روحی و روانی زیادی از من برده. حقیقتی که هست من مسوولیتم در این درس اول از همه ارائه دقیق و درست درس با استاندارد بالا هست و دوم سنجش دقیق دانشجویان. ارفاق‌های نهایی هم که توسط من تصمیم گیری نمیشه و کمیته‌ مدرسان فیزیک پایه به صورت جمعی در موردش تصمیم میگیره. علت اینکه من همه محاسبات مربوط به نمرات رو کامپیوتری کردم (اشخاص بدون نام و فقط توسط یک شماره ترتیب و شماره دانشجویی در برنامه کامپیوتر حضور دارند) برای این بود که مبادا با دیدن اسم‌ها به کسانی نمره بیشتر ارفاق کنم. این آخر ترم و چانه‌زنی‌های دانشجویان کثیف‌ترین بخش مدرس بودن در دانشگاه هست.

جدا برای من جای تاسف داره که فرهنگی به وجود اومده که افراد فکر می‌کنند برای نمره بایستی چانه‌زنی کرد. جدا جای تاسف داره. به هر صورت مادامی که من در این دانشگاه یا هر دانشگاه دیگه باشم، توی درس و مشق و تحقیق خاله‌بازی نخواهیم داشت. در یک استاندارد کاملا جدی درس خواهم داد و در یک استاندارد درجه یک امتحان خواهم کرد. امیدوارم این فرهنگ سخیف چانه‌زنی برای نمره به مرور کم‌رنگ‌تر شود و دانشجویان به جای عجز و لابه در برابر استاد از همت و وجود خودشون کمک بگیرند. به وضعیت مشروطی یا انتقالی یا هر وضعیت ویژه‌ای که دارند خودشون بهتر واقف هستند و در طول ترم هر روز ده بار با خود بگویند که این ترم باید معدل من ١٨ بشود و برای این کار تلاش و برنامه ریزی کنند. من یا هر استاد دیگه‌ای امام زمان نیستیم که تمام مشکلات مشروطی و غیره (که مسوول مستقیم به وجود اومدن این وضعیت خود دانشجو هست) رو بخواهیم حل و فصل کنیم.

امیدوارم دانشجویان عزیز این درس این پیغام مهم من رو به کسانی که ترم مهرماه ٨٧ قراره با من فیزیک یک داشته باشند منتقل کنند که از همون روز اول بیدار بشن و گمان نکنند گذشتن از کنکور یعنی اینکه مهندس شدند و تمام! این تازه شروع یک همت قوی‌تر و جدی‌تر هست. منتقل کنند که اگر نمره پردازش شده کسی ٩.٨۵ هم بشه راهی برای پاس شدنش در سیستم اینجانب وجود نداره و علاج واقعه رو در طول ترم بکنند



Excerpt: On the begging marks from professors.


5 نظر:

هدی گفت...

من فکر میکنم دانشجو های ورودی جدید خودشون رو در دانشگاه گم میکنند. این تصور در ذهن بعضی دانشجو ها است که دانشگاه مدرسه ای بزرگ تر است. حقیقتش این است که این مسله ای بود که من هم در گیرش بودم. نمی تونستم الگوی مناسبی از یک دانشجو بین هم کلاس هام پیدا کنم . به نظر من خوب است که استاد ها کمک روحی به دانشجو ها بکنند و اون ها رو با حس واقعی دانشجو بودن آشنا کنند به دور از ترسوندن و تحقیر کردن. اگر استاندارد سنجش شما با دیگران متفاوته خوبه که این استاندارد خیلی واضح و شفاف برای دانشجو ها بیان بشه. این کار هم با آزمون های کوتاه 10 دقیقه ای ممکن میشه.در ضمن به نظر من روش بهتر سنجش، تقسیم کردن یک امتحان به چندین پروزه و امتحان در طی سال است. اینطوری دانشجو می فهمه که در چه سطحی است و چقدر باید تلاش کند.

Anonymous گفت...

به نظر ِ من هم تحقیر آمیر آمد. کسی نخواسته استادی نمره بده، اما اگر دانشجویی نمره می خواد میشه محترمانه تر برخورد کرد. باید بفهمیم که استاد حق نداره شخصیت دانشجو را هرس harrasse کنه. بهترین راه که من اجرا می کنم اینه که به همه می گن اگر کسی اعتراض بکنه و بی مورد باشه 5 نمره کم میشه. اگه دانشجویی میگه مشروطم و ... حتا اگه ورقه داره باید پشت درب اتاق نوشت که به کسی نمره ارفاق نشده تا کنون و اگر در مورد یک نفر چنین ارفاقی رخ بدهد همان نمره به همه اضافه خواهد شد. همه ی این راه ها و راههای مشابه برای این است که حق با احترام داده شود. استاد الگوی شاگرد است نه مبصرش.

مهزاد گفت...

من هم با هدی موافقم. معلومه استاد خوبی میشه! من جاهای دیگه رو نمی دونم ولی توی ایران سیستم ارزش یابی مشکل داره . همین ترم یکی از دوستای من درس زیست مولکولی رو با 5 افتاد! درحالیکه از اول ترم داشت از رو تکست میخوند و از بالاترین نمره کلاس هم خیلی بیشتر مولکولی بارشه. حالا همون بار روانی این موضوع که من با این همه خوندن باید دوباره برم سر کلاس بیخوداین استاد بشینم اونو مجبور میکنه که بره با استاد چونه بزنه .

س. ا. جعفری گفت...

من هم با نظر هدی موافق هستم که به خصوص در ترم اول که هنوز شخصیت دانشگاهی بچه ها شکل نگرفته بر مبنای الگوهای دبیرستانی با دروس دانشگاهی برخورد می کنند. در مورد کمک روحی، تصور من این هست که در طول ترم صادقانه و مثل یک بچه باحال با بچه ها مسائل مربوط به درس و استانداردهای علمی رو مطرح کردم و ازشون صادقانه خواستم که تلاش کنند. بنابراین اینطوری نیست که در بی اطلاعی بوده باشند. امتحان ما هم شامل 4 سنجش با نزدیک شاید 20 سوال در کل سنجش ها بوده باشه. در ضمن برخورد حضوری من با دانشجوها هم در فضایی بسیار دموکراتیک بوده و دوست داشتم اگر هم می افتند به این درک برسند که من هم از افتادن آنها متاثر هستم و فشار روحی حس میکنم. اما وجود این فشارها بدان معنا نیست که با وجود ارفاق به طور متوسط 3 نمره ای، بازهم نتیجه سنجش خود رو نقض کنیم. استاندارد درجه یک علمی با خاله بازی حاصل نمیشود.

مراد گفت...

agaye dr. vagean hagh daran bazi daneshju ha (bazia!)dar tule term motale'e nemikonan va khob tabi'ie ke akhare term moshkel peida mikonan, ama ey kash aghaye dr. systeme tadrise khodeshun va tashvighe daneshju ha be mota'le ro ham arzyabi mikardan, fekr nemikonin tu in hame tedad daneshju miangini ke be zur 10 shode! be nahvi irade systeme amuzeshie maro ham neshun mide? hala bemanad ke man be in systeme nomre 0 ta 20 eteghad nadaram va systeme ABCD ro tarjih midam ama az unjaee ke tu daneshkadei ke aghaye Dr. tadris mikonan 3 ta vahed pas kardam ye chan sale pish va ba systeme unja ashnam ino migam,hame daneshju ha gheire fizikia ehtiaj nadaran ke tu ye sathe aali tu in darsa khebre shan, va daneshjuee ke fizike 1 dare o terme avale tahsileshe kamelan malume ke hanuz ba mohite daneshgah makhsusan san'ati ashnaee nadare, hala ba ehtesabe inke khabgahi basheo moshkelate bishtar, be har hal be nazare man miangini ke bade unhame erfagh be adade 10 berese,yekam behtare tu soalaee ke dade shode deghate bishtar beshe, soalaye emtahani mahale zoorazmaee nist! chizi ke man tu sanati didam! balke bayad ye sanjeshe maharati bashe vase daneshju haye omumi va vase kesaee ke reshtashun fizike dige bahse jodaeie!1