۱۳۸۷ شهریور ۲۲, جمعه

در باب نوشتن










از "تریشیا گری" خوشم میاد. موهاش سفید شده اما رنگشون نمیکنه. باید حدود ۵۰ سال داشته باشه اما وقتی‌ درس میده ۳۰ سال جوون تر نشون میده. از بس که پر هیاهو و با نشاط‌ه. روش‌ها ی مقاله علمی نوشتن رو به بچه‌ها ی ساله دوم زیست شناسی‌ یاد میده. تو ی آین کلاس بچه‌ها آزمایش‌ها ی که در آزمایشگاه انجام دادن رو به طرز علمی‌ می نویسند. تریشیا خیلی‌ معمولی است، اسمش همه جا نیست. بهترین استاد آین دانشگاه هم نیست. اما یک اخلاق‌ها ی داره که واقعا دوست دارم.



دو ساله که دستیارش هستم و هر ترم میبینم که چیز جدیدی اضافه کرده به مطلب درسیش و با شور و شوق برای ما توضیح میده که بچه‌ها امسال فلان تعقیر مثبت رو دادیم به جلسه فلان. امروز میگفت من در تابستان فکر می‌کردم راجب به آین کلاس و دیدم که جلسه ۵ خیلی‌ کسل کننده است برای بچه ها، بعد تصمیم گرفتم یک بازی جدید طرحی‌ کنم برای اون‌ها که راحت تر درس رو بفهمند.



گذشته از اخلاق آین استاد، چیز دیگری که برام جالبه آین هست که دانشجو‌ها از همون ساله دوم که علم زیادی ندارند تشویق میشن به نوشتن علمشون. تشویق میشن که مقاله بخونند نه برای ترجمه کردن و نمره اضافه گرفتن. مقاله رو باید بخونند و بعد به زبان خودشون باز نویسی کنند تا با فرهنگ نوشتن در علم آشنا بشوند. در این کلاس یاد میگیرند که دزدی علمی یعنی‌ چی‌. که بزرگ‌ترین خطأبی که یک محقق میتونه در کارش مرتکب بشه و به خاطر اون به زندان بره، دروغ گفتن یا نشون ندادن کامل حقیقته.



نوشتن همیشه به فهمیدن کمک میکنه. محققی که بلد نباشه بنویسه نمیتونه ایده‌ها یش رو به دانشمندان دیگر توضیح بده. اگر زمانی‌ فرصت تدریس داشته باشم حتما آین کلاس رو برای دانشجو‌ها ی ایرانی‌ می‌گذارم، مطمئن هستم که اون‌ها هم مشتاق آین کلاس خواهند بود.
















Excerpt: A note regard to a good writing teacher and how Iranians need to develop their scientific writing skills.








5 نظر:

مهزاد گفت...

یکی از درسهایی که متاسفانه توی ایران برای لیسانس درست و حسابی یا گاهی اصلا ارائه نمیشه همین روش نوشتن و تحقیق کردنه که اسم واحدش رو گذاشتن روش تحقیق. درحالیکه همونطور که گفتی این خیلی مهمه توی یه مواقعی از خود یادگیری هم مهمتره .مرسی

هدی گفت...

سلام مهزاد جان

اگر به آزمایش های زنتیک یا سلولی علاقه دارید به سایت زیر سر بزنید. این جا می تونید به صورت مجازی آزمایشی انجام بدید. از فضا سازی و انیمیشن اون حتما لذت می برید.
نکات مربوط به ازمایش رو در سمت راست می تونید بخونید.

http://www.hhmi.org/biointeractive/vlabs/

دوست دارم نظرت رو راجع بهش بدونم.

قاصدک گفت...

مطلب جالبیه.یک معلم باید خیلی به کارش علاقه داشته باشه که این قدر برای شاگرداش وقت بگذاره.کاش میشد همه معلمان با توجه به درسی که تدریس میکنند این روش را در کلاس پیاده کنند.اینطوری دانش آموزان هم با روشهای علمی آشنا میشن هم علاقه خودشونو کشف میکنند.

مهزاد گفت...

سلام هدی جان . خیلی لینک جالبی بود.من الایزاش رو انجام دادم بامزه بود. چقدر بخشهای جالبی داره لکچرا پادکست ...
با اینکه این موسسه خیلی معتبر و معروفه ولی چقدر ساده و راحت اومده همه چی رو توضیح داده. خیلی خوشم اومد ما رو مشتری دائمش کردی. در مورد این انستیتو هاوارد هیوز هم یه ماجرای خیلی بامزه ای دارم یه وقت که زمینه اش باشه حتما تعریف میکنم .
ممنون

هدی گفت...

چه خوب که خوشتون امده. میشه این لینک رو به بچه های بیولوزی معرفی کنید که همه استفاده کنند.

موفق باشید