۱۳۸۷ مهر ۶, شنبه

Distributed Computing


ختم جمعی ِ قرآن کریم در پنج دقیقه
اگر در این روزها، برنامه‌ی سیمای خانواده رو نگاه کرده باشید، پس احتمالا جمله‌ی قبلی رو توی بخش آفتاب شرقی شنیدید.
به این صورت که به سایت‌شون مراجعه کرده و بعد از ثبت نام، یک صفحه از قرآن رو به شما اختصاص می‌دهند و اینکه ازتون خواسته می‌شه که در روز ِ مقرر و در ساعت یازده و نیم بشینید پای تلویزیون و اون یه صفحه رو بخونید. از آنجاکه به طور میانگین، خواندن یک صفحه از قرآن حدود پنج دقیقه طول می‌کشه و همه دارند همزمان صفحات خودشون رو می‌خونند، نتیجه این می‌شه که ظرف پنج دقیقه کل قرآن رو ختم می‌کنند.
چون تعداد ِ ثبت نام کنندگان به مراتب بیشتر از 604 نفر هست – تعداد صفحات قرآن- در نتیجه دفعه‌ی قبل اعلام کردند که در اون پنج دقیقه، حدود سیصد بار قرآن ختم شد.

البته من به شوخی به خواهرم گفتم که دلت رو خوش نکن که ثواب ِ کل ختم قرآن نصیبت شده‌ها، با این دلیل که فرض کن ثواب ختم قرآن 604 تا باشه (راستی واحد ِ ثواب چی هست؟ چه توی SI و چه توی British) حالا اون 604 تا روی باید تقسیم کنی بین اون 604 نفری که با هم اون رو خوندن، در نتیجه به هر کدوم یک ثواب میرسه که دقیقا یعنی ثواب همون صفحه‌ای رو که خوندی می‌شه.

ولی شک ندارم که حساب کتاب ِ خدا، با طرز حساب کتاب ما آدما خیلی خیلی فرق داره. حتی نوع ِ خواستن ِ خدا با نوع خواستن ِ ما آدما فرق داره.
اون آیه‌ای که هدی نوشت رو حتی اگه به صورت کاملا لفظی ترجمه کنیم، باز هم صحیح هست، به این شرط که بین نوع ِ خواستن خدا و نوع خواستن خودمون فرق قائل شده باشیم.
وقتی که میگیم: فلان استاد به هر کی که دلش بخواد، نمره میده و هر کی هم که بخواد، میندازه. این نوع ِ دل‌خواستن استاد، کاملا بی پایه و اساس هست و صرفا بر روی ظواهر و یا پارتی بنا شده
ولی وقتی در قرآن میاد که، خدا هر کسی رو که دلش بخواد هدایت می‌کنه، این نوع ِ دل‌خواستن خدا، بر اساس ظرفیت‌های خود اون فرد بنا شده. یعنی در نهایت همون حرف هدی می‌شه که اگه کسی دنبال هدایت باشه، خدا هم هدایتش می‌کنه.

این ختم‌های دسته جمعی، علاوه بر ثواب، باعث افزایش روحیه‌ی همکاری و کارهای گروهی هم می‌شه. دقیقا همون چیزی که خیلی توی ایران کمبودش احساس می‌شه. برخلاف اون‌ور ِ آب، که عشق‌شون Teamwork هست.

ای بابا، مثلا می‌خواستم در مورد محاسبات توزیع‌شده بنویسم. ولی ظاهرا سهمش توی این پست، فقط عنوان ِ پست بود. از آنجا که پست‌های شفا، همشون مختصر و مفید هستند، بهتره یه روز ِ دیگه در مورد محاسبات توزیع‌شده و اینکه ختم دسته جمعی قرآن هم در همین فیلد قرار می‌گیره، بنویسم.

راستی، آفتاب شرقی برای روز عید فطر هم برنامه ختم قرآن داره. پس اگه دوست دارید شرکت کنید، از همین حالا می‌تونید برید اینجا و ثبت نام کنید.

5 نظر:

Anonymous گفت...

براي من هم اين مسئله سوال بود چون تو اون آيه از نظر دستور زبان عربي ضمير ِ بخواهد (يشاء) ، به خدا برميگشت ولي اين با بعضي آيات تفاوت داشت يعني آدم اين معني رو نميتونست استنباط كنه ولي از اين جنبه كه خواستن خدا بر اساس ظرفيت ماست ،‌به نظرم ديگه تضادي رو به وجود نمياره.

راستي اگه خواستي محاسبات توزيع شده رو انجام بدي ،‌اين احتمال رو هم در نظر بگير كه شايد اصلاً واحد نداشته باشه صواب
پرنيان

مهزاد گفت...

یه جمله ای هست که نمی دونم از کیه میگه حساب کار به دل است نه گِل .من زیاد اینجور ختم قرآنها رو قبول ندارم، به قول خودت اینجور چیزا واحد نداره

هدی گفت...

من متوجه نشدم که چرا از نظر دستوری "یشا" به خدا برمیگرده. تا اون جائی‌ که از عربی‌ یادم مونده، "یشا" به سوم شخص برمیگرده. وقتی‌ به فارسی‌ ترجمه کنیم هم باز دو معنی میتوند برداشت شود و از نظر دستوری اشکال ایجاد نمیکند.

forever84 گفت...

سلام هدی
اصولا هر شاخه‌ای، ریزه کاری‌های خاص خودش رو داره که برای رفع ابهامات بی‌تردید باید به متخصصین همون شاخه مراجعه کرد
در مورد اینکه ضمیر "یشاء" در اون آیه به چه کسی بر می‌گرده، یه جستجو در اینترنت کردم تا نظر متخصصین قرآنی که بالطبع سال‌های زیادی از عمرشون رو صرف مطالعه در زبان عربی و قرآن شناسی کردن، جویا بشم

در تفسیر اون آیه که آیا با عدل خدا سازگار هست یا نه، هیچ سایتی رو نتونستم پیدا کنم که برداشت ِدیگری از "یشاء" داشته باشند. یعنی همه‌شون یشاء رو منتسب به خدا می‌دونستند
و از طریق ِ دیگری اون آیه رو با عدل خدا سازگار می‌دونستند
به این صورت که از طریق آیه‌های دیگه، مشخص کرده بودند که منظور ِ خدا از اینکه گفته هر کسی را که بخواهم گمراه می‌کنم، منظورش چه کسانی هست
که من اون متن رو دقیقا کپی می‌کنم:

"
با توجه به آیات مربوطه در قرآن کریم در میابیم که خداوند چه کسانی را گمراه میکند :

ظالمین ( ابراهیم 27) ... فاسقین ( بقره 26 )... منافقین ( نسا 88 ) ... مذبذبین (سرگردانان ) نساء 143 ) .... کسانیکه آیات خدا را تکذیب کردند ( انعام 39 ) .... کسانیکه ایمان نمیاورند ( انعام 125 ) ... . قوم ظالمین ( انعام 144 ) .... طغیانگران ( اعراف 186 ) ... . قوم کافرین ( توبه 37 ) ... . مشرکین نیرنگ باز ( رعد 33 ) ... . ستمگران ( ابراهیم 27 ) ... . آنها که در دلهاشان بیماریست ( مدثر 31 ) .

لذا اینکه خداوند بندگان را به خواست خود هدایت و یا گمراه کند بستگی به خواست خود آنها دارد

نوشته شد بر او (شیطان) كه هر كه پيرويش كند همانا گمراهش سازد و رهبريش كند بسوى عذاب سوزان ( سوره حج آیه 4 )

.... وَيُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِينَ .....(.... و گمراه كند خدا ستمگران را...) ابراهیم 27

...... وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِينَ .....حالى كه گمراه نمى‏كند بدان مگر فاسقان را ( بقره 26 )

.... إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ... همانا خدا هدايت نكند گروه ستمكاران را ( انعام 144 )

...وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ... و خدا هدايت نمى‏كند گروه كافران را ( توبه 37 )

...وَيُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللّهُ مَا يَشَاء....و خدا ستمگران را گمراه كند و خدا هر چه خواهد مى‏كند ( ابراهیم 27)

....كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ الْكَافِرِينَ.... بدينسان خدا كافران را گمراه مى‏كند ( غافر 74 )
"

البته من خیلی خیلی زیاد از برداشت ِ شما لذت بردم. چراکه اگه بخوای فکرش رو بکنی، می‌بینی که در نهایت همون لیستی که در بالا کپی کردم که خدا اونا رو گمراه می‌کنه، در واقع معادل همون هست که خودشون خواهان ِ گمراهی هستند

هدی گفت...

ممنون از پیگیری و توضیهات شفاف کننده تون.

من از تمام این بحث‌ها یک برداشت یگانه کردم. فکر میکنم مطالب شما، مهزاد و من همه یکی‌ است. ممنون.