۱۳۸۸ اسفند ۱, شنبه

هفت مانع ِ خلاقيت

نویسنده: ناشناس
منبع: ناشناس

علت 1: شما به كار خود علاقه نداريد

اين مشكل را خيلي از افراد دارند. هميشه دوست داشته ايد طراح اتومبيل شويد اما چشم به هم زده ايد و مي بينيد آن چه داريد فوق ليسانس مهندسي نساجي است و نزديك سي سال سن!

خوب در اين شرايط نمي شود انتظار داشت شما صبح به صبح با ايده هاي نابي در رابطه با نساجي از خواب برخيزيد و با شوق و ذوق سر كار رويد. از من انتظار نداشته باشيد راه حل دقيق را جلوي پاي شما بگذارم چون هيچ كس به خوبي خودتان نمي تواند براي آينده تصميم گيري كند اما در اين حد بگويم كه يا بايد سراغ طراحي اتومبيل برويد يا بايد به نساجي علاقه مند شويد.

علت 2: شما امور مهم از غير مهم را به خوبي تشخيص نمي دهيد

در اين رابطه قبلآ يك بار بحث كرده ايم. مشغول بودن به معني مفيد بودن نيست. اينكه شما از شش صبح تا نه شب سر كار هستيد تضميني براي موفقيت شما نيست. وقتي ساعت كاري تان به بحث راجع به فوتبال و ناهار و نماز و جوك و اسم ام اس و بلوتوث و… خلاصه مي شود نتيجه هم مشخص است. موقعي انتظار نتيجه خوب داشته باشيد كه واقعآ كار كنيد. حتي اگر يك ساعت كار مفيد انجام دهيد نتيجه آن را خواهيد ديد اما صرفآ سر كار رفتن نتيجه خوب به همراه نخواهد داشت.

«مشغول بودن هميشه به معني مفيد بودن نيست، كار واقعي وقتي مشخص ميشود كه نتيجه خوبي بدهد و براي گرفتن نتيجه خوب چيزهايي از قبيل برنامهريزي، هماهنگي، ذكاوت، شجاعت و… لازم است.

علت 3: شما خيلي زود دلسرد مي شويد

امروز با شوق و ذوق راجع به ايده جديد تان با همه بحث مي كنيد و فردا به همه مي گوييد« ايده مسخره اي بود فايده نداشت ، يه فكر ديگه كردم….»

در اين حالت يا راه درست فكر كردن و تصميم گرفتن را بلد نيستيد يا زود دلسرد مي شويد. به جاي اينكه هر روز يك ايده جديد بدهيد ماهي يك ايده را عملي كنيد. از ميان فكر هاي تان بهترين را انتخاب كنيد و روي آن وقت بگذاريد و با پشتكار جلو برويد.

علت 4: شما اشتباهات خود را زود فراموش مي كنيد

همه ما اشتباه مي كنيم ، هيچ شك و ايرادي هم به اين وارد نيست و اين كاملآ طبيعت انسان است. اما اينكه هر دفعه اشتباه قبلي تان را از ياد ببريد و دوباره آن را تكرار كنيد به هيچ وجه قابل قبول نيست. وقتي اشتباهي مي كنيد به خود بگوييد اين برايم درس خوبي شد كه ديگه هرگز اين اشتباه را تكرار نكنم و اين را به خاطر بسپاريد.

علت 5: شما به كار كردن عادت نداريد


اگر هميشه عادت داشته ايد از نه صبح تا پنج عصر بنشينيد پشت ميز و امضا يا مهر بزنيد انتظار نداشته باشيد در كار جديد تان خلاقيت فوق العاده اي داشته باشيد. يك شبه هيچ چيز عوض نخواهد شد پس فقط به كاري كه مي كنيد ايمان داشته باشيد و با پشتكار و صبر جلو برويد.

علت 6: شما وقفه زيادي بين كار ها مي اندازيد

اصلآ و ابدآ مشكلي با يك استراحت و تفريح به موقع نيست اما بايد هميشه به ياد داشته باشيد چه موقع هر چيزي كافي است و براي انجام دادن آن چه به نفع تان است اراده داشته باشيد.

علت 7: شما شيوه زندگي نا سالمي داريد

Lifestyle يا «شيوه زندگي» و Healthy يا «سالم» از جمله كلماتي است كه ايراني ها عمومآ به كار نمي برند و حتي يه جورايي معادل دقيقي هم براي آنها در فارسي نداريم چون معني اي كه Lifestyle يا Healthy در انگليسي مي دهد عينآ همان مفهوم در كلمات «شيوه زندگي» و «سالم» را نمي رساند.


منظورم اينجا از شيوه زندگي نا سالم چيه؟ اين كه شب مسواك نزده (باور كنيد!) جلوي تلويزيون روشن خوابتان ببره و صبح با صداي زنگ وحشتناك ساعت تان از خواب بپريد و صبحانه نخورده در حالي كه لي لي كنان در حالي كه سعي داريد همين طور كه مي دويد بند كفشتان را هم ببنديد از خانه بيرون بروید





Excerpt: How to be more creative.


1 نظر:

ناشناس گفت...

http://www.ghorbatesokut.blogfa.com/post-26.aspx