۱۳۹۰ دی ۲۷, سه‌شنبه

جدایی نادر از سیمین


جدایی نادر از سمین به سلامتی جایزه گرفت. فیلم زیبایی بود و برام خیلی زیبا بود ظرافت های داستان و صحنه آرایی و مخصوصا فیلم برداری! امید که در اسکار هم برنده ی جایزه بشه که حقشه. اما چقدر از شوخی و جواب َ شوخی و کلا مکالمه ای که آدمی به بی هنریِ مثل مدونا با مجری داشت چندشم شد. بهترین واکنش هم همون واکنش مجری بود که مثل باد از دست ِ مدونا در رفت و فریاد زد!

و برعکس چقدر سخن ِ فرهادی شیرین بود که سخن او همانی بود که می بایست. سخن از مردمی که حقیقتا ( و بدون ِ ریاکاری) صلح دوست هستند. چه در موقعیت ضعف و چه در موقعیت قدرت.

پشت صحنه اش رو هم دیدم. لینک به پشت صحنه و دیدم چه جالب ساخته شده.

خیلی حس جالبی داشتم. حس نمی کردم باید تبریک بگم چرا که اولا خبلی دیر خبرش رو روی مبایلم خوندم و هم اینکه خیلی ایرانی و خارجی رو جدا نمی کنم. من همونقدر خوشحال شدم که این فیلم برنده شد که پارسال آواتار برنده شد یا سخنرانی پادشاه. یا چند سال پیش طعم گیلاس. من فیلم زیاد می بینم و فیلم های خوب رو دوست دارم. خوشحالم که چند فیلم ساز ایرانی هم به جمع ِ دقیق ساز های ماندگار پیوسته اند.
امیدوارم فرهادی و حاتمی کیا و مجیدی و کاهانی و اسعدیان و افخمی و تبریزی و کیارستمی و مهرجویی و کامرون و اسپیلبرگ و فورمن و ... فیلم های خوبی امسال برای ما بسازن.

یک نکته یه نظرم باید اسم فیلم جدایی سمین از نادر بود چون این نادر نبود که درخواست طلاق داده بود!

... محمد


Excerpt: On the winning of Farhadi's A Separation in golden Glob.