۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

نَه و آره: دو مسافر ِ لحظه ها



اونها روی رود ِ زمان پارو می زنن.

توی قایقی نشستن. صورت هاشون دو سمت ِ مختلف رو می بینن. اما اونها کنار ِ هم نشستن و رو به یک سمت پارو می زنن.  قایقی که به درستی فقط یک پارو داره. روی رود ِ زمان حرکت می کنن. از لحظه ای به لحظه ی دیگه. 
 
توی رود ِ زندگی ما گاهی «نه» باید پارو رو بگیره و گاهی هم «آره». اگه دیدی بر خلاف ِ انتظار و آرزوت یکی از این دوتا (مثلا «نه») شش ماه ِ مدام داره پارو می زنه بدان نوبت ِ «آره» هم می رسه. «آره» کار ِ «نه» رو داره تایید می کنه. سحر ِ آرزوهات نزدیکه.

سحر نزدیکه. نه به این معنا که نفَست رو حبس کن تا سحر بیاد و مشکلات حل شه و پارو رو به دست ِ آره. با خیال ِ راحت  نفست رو بده بیرون! سحر نزدیک است یه جور خبر از تمام شدن ناملایمات نیست. یک وعده ی خیالی از طرف ِ یک دانا نیست که در آینده ای زود محقق می شه. وقتی میگن صبح شد؛ خورشید آمد (لینک) این به معنی ِ این نیست که تا صبح بیاد صبر کن. این یه خبر نیست.

نقل است در تذکرت الاولیا که: «اهل ِ معرفت آن قومند که: چون سخن گویند، از خدا گویند؛ و چون عمل کنند، برای خدا کنند؛ و چون طلب کنند، از خدای طلب کنند.»

این یعنی سحر شده. خیلی وقته تو این دنیا خدا سحر راه انداخته و از دل ِ هیچ چیزهای بی نظیری درست کرده. نور آفریده شده. صبح شده. شما نمی خواد منتظر باشین. توی تاریکی های فکرت سحری همون دور و برهاست. هر جا تاریکی باشه اونم هست. نزدیکه. پیداش کن. این همون مدی‌تی‌شنه. همون مایند‌فول‌نس (زندگی با حضور ِ قلب). این همون زندگی در الانه.

سحر نزدیکه یعنی سحر شده است. ببین تا پیداش کنی. صبح شده. پیداش کن!



همیشه توی هر چیزی که نگاه کنی دو وجه می بینی. یکی وجه صبح و روشن. یکی وجه تاریک. به هر دوشون توجه کنی تفاوتشون رو می بینی و بهتر می فهمی چقدر هر دو با ارزشن. مثل گل که اگه با خاکِ گلدونش ببینیش؛ اونوقته که می فهمی گل یعنی چی.

اگه از کسی یا از تلاشت «نَه» شنیدی ... این «نه» ... «آره» ای بوده به چیز ِ دیگه ای. اون آره‌هه رو هم پیدا کن.

دوستمون دارند
... محمد



Excerpt: Yes sand No are two passenger of the river of time.

دوست داشتید! در «گوگل‌+» یا «فیس‌بوک» شراکت‌ (share) کنید.

1 نظر:

شیما ذهبی گفت...

عالی بود. مدت ها بود چیزی به این جالبی اینجا نخونده بودم. ممنون محمد و خواهش می کنم بیشتر بنویس