۱۳۸۵ بهمن ۲, دوشنبه

آروزها چقدر دست یافتنی هستند


درسال ۱۳۳۳ هجری شمسی عيسی و عبدالله اميدوار، دو برادر ماجراجوی ايرانی، با شور و عشق فراوان برای ديدن ناديده های کره خاکی سوار بر موتورسيکلتهای خود شدند و از زادگاه خود تهران گذشتند و سفری را آ غاز کردند که لحظه به لحظه آن برای اين دو برادر سرشار از حادثه و اتفاق بود و وقايع تلخ و شيرينی که در آن سالها در بزرگترين و معتبرترين نشريات جهان در باره سفرهای آنها چاپ می شد شگفتی و تعجب و تحسين خوانندگان آن زمان رو برمی انگيخت.
جنگلهای مخوف و وحشتناک آمازون و آفريقا، صحرای گرم و سوزان ربع الخالی عربستان، سرزمينهای ناشناخته آمريکا ، استراليا ، قطب شمال و جنوب يخ زده و منجمد... را اين دو برادر جهانگرد که روزگاری کوهنورد و صخره نورد بودن با عزمی راسخ و نگاهی به افقهای دور...


درنورديدند. هفت سال اول سفر رو با موتورسيکلت و سه سال آخر نيز با استفاده از اتومبيلی که شرکت سيتروئن به آنها اهداء کرده بود پيمودند . هزاران عکس ، تصوير، فيلم، صنايع دستی کشورهای مختلف و بسياری از تحقيقات و خاطرات و آثارديگر ماحصل سفر اين دو برادر است که آن آثار کم نظير را در ساختمانی در مجموعه فرهنگی-تاريخی سعدآباد بنام موزه برادران اميدوار می توان ديد.


بعد از پايان اين سفر عبدالله برادر کوچکتر به شيلی رفت و در آنجا ازدواج کرد و شرکت فيم سازی در شيلی تاسيس کرد و عيسی برادر بزرگتر در ايران ماند و موزه برادران اميدوار را راه اندازی کرد.


عبدالله می گه :"يادمه وقتی پنج شش ساله بودم از اين بچه هايی بودم که محال بود شب بخوابم مگه روی دامن پدرم. پدرم مثل اکثر ايرونيا، نقال خيلی خوبی بود. فکر می کنم روی گفته ها و داستانای ايشون بود که فکر شورش جهانگردی به کله من رخنه کرد. يادمه وقتی هشت ساله بودم، يه روز پدرم داشت روزنامه کيهان می خوند و توی صفحه اول نوشته شده بود "در تبت دنبال يک خدا می گردند!" من از پدرم پرسيدم ما از موقعی که به دنيا اومديم فقط يه خدا داشتيم! پس چطور اينا دارن دنبال خدا می گردن؟ پدرم گفت پسر، در تمام دنيا يه مذهب نيست و هر کشوری غذا، لباس و فرهنگ مختلفی داره!"


اين دو برادر ماجراجو در اين سفر طولانی پا به خيلی جاها گذاشتن. سرزمينی رو ديدن که مردمش دنبال يه خدا می گشتن! به جزيره آدم خورا رفتن و کم مونده بود خورده بشن و با اسکيمو ها توی يه اطاق يخی شب رو به صبح رسوندن!

دوستای عزیزم ..واقعا آروزها چقدر دست یافتنی هستند!!!دوتا برادر به عشق کشف ناشناخته ها دور دنیا رو میگردن....اگه دوست دارید در زمینه سفرهای برادران امیدوار بیشتر بدونید روی این لینک کلید کنید


درضمن باتوجه به اینکه سایت بی بی سی با هردوبرادر مصاحبه و اونها رو منتشر کرده و متاسفانه سایت بی بی سی جزو سایتهای فیلتر شده است ...من فایل اصلی همه مصاحبه ها رو دارم ..اگه دوستان مایل باشن هراز چندگاهی یکی از داستانهای جالب و البته علمی اونها رو براتون می نویسم.البته در سایت برادران امیدوار می تونید فیلمها و عکسهای زیادی از دور دنیا رو دانلود کنید