۱۳۸۵ اسفند ۲۱, دوشنبه

از ३०० تا مهد ِ مثلثات شدن


سی صد رو دیدم

سیصد رو دیدم. فیلمی خر تو خر. ایرانی ها دیو و جذامی و بی فکر و فقط هیکل گنده کرده بودن و یونانی ها با فکر بودن. . اما یونانی ها هم بدون ِ جوانمردی بودن. زخمی ها رو می کشتن و پیک ها رو هم همینطور.

اما از لحاظ گرافیکی و فیلم بردای بسیار زیبا! از فیلمبرداریش خیلی خیلی خوشم اومد.

اسپارت ها هم تعدادی جنگجو بودن که از بچگی از خونواده جداشون می کردن تا جنگ یاد بگیرن. برای قهرمانی هم باید یکی رو تو بچگی می کشتن! مقایسه کنین با رشادت های رستم و آداب ِ پهلوانی ِ ایرانی. ملکه ی اسپارت ها هم برای حمایت جلب کردن برای شوهرش میزه بهش خیانت می کنه!! او کسی هم که به او دست درازی می کنه بعدا توی مجلس خودش میگه که من با این ملکه این کار رو کردم. ملکه هم می کشتش و پول های ایرانی ِ اون مرد از جیبش بیرون میزنه! موندم این پول های ایرانی رو چرا با خودش به پارلمان ی یونان آورده بوده ! و کجا می خواسته خرجش کنه؟

غیر از اسپارتها بقیه مردم یونان اصلا داخل آدمیزاد نیستن. و اینکه میشه ۳۰۰ نفر آدم بدون غذا و خوراک راه بیافتن برن به جنگ و تنها غذاشون یه سیب باشه که بشه وسط جنازه‌ها خوردش. توی این فیلم شما متوجه می‌شید چطوری یه نیزه می‌تونه یه کرگدن رو از پا دربیاره و یه شمشیر می‌تونه پای فیل رو یه ضرب قطع کنه. شما متوجه می‌شید که “چه می‌کنه این سپر اسپارت ها” در مقابل نیزه و شمشیر و تیر و خمپاره مقاومت می‌کنه.

ایران شکوفایی ِ علمیش فقط در دوران قرن های 11 و 12 و 13 میلادی بوده و نه هیچ زمان ِ دیگه ای. زمانی که 200 سال بود که اسلام به ایران وارد شد. درسته قبلش ایران فرهنگ بزرگی داشته و منشور آزادی بیان در زمان کوروش کبیر نوشته میشه اما علم به معنایی که بتونه با یونان همصدا باشه نبوده. کو اسمی که با افلاتون و بطلمیوس و ... مقابله بکنه؟ همه چیز فقط نظامی گری بود و دقیق ترین اسلحه ها رو اختراع کردن و کشتی سازی و فنون ِ گردن کلفت کردن. جراحی هم باید پیشرفت بوده باشه در ایران باستان، چون دائم مجروح می آوردن. اما فلسفه و علم قوی نبوده. 200 بعد ار پذیرفتن ِ اسلام به اوج می رسیم. این رو ببینید.

خدا رو شکر که مسلمان شدیم، وگرنه هر روز باید حمله می کردیم این ور اون ور. ایرانی ها بعد از مسلمان شدن تفکر رو بجای سلاح بر گزدیدن. پزشکان و ریاضی دانان بزرگی شدند. مهد ِ مثلثات شدیم. مهد ِ علم.

و بعد از اون اوج ِ علمی ِ قرن های 11 و 12 و 13 هم با حمله ی مغول ها کم کم مهاجر، معتاد، گوشه گیر، بی سواد و خنگ شدیم.

ایران کشوری که سه قرن مملو از استاد و نیمچه استاد ِ ریاضی و علوم ِ پزشکی و اختر شناسی میشه و اون موقع اسپارت ها و انگلیس ها هنوز در حال ِ جنگ بودن و کشت و کشتار. امروز یادمون نره که افتخار ِ ما به فتح ِ روم نیست. به کشف اصول ریاضی مانند جفت توسی و الگوریتم کامپیوتری در قرن ِ 12 میلادیه نه تیر و کمون های خشایارشاه.

... محمد