۱۳۸۶ مرداد ۱۱, پنجشنبه

چرا ما به راحتی فریب می خوریم ؟

خیلی وقت بود که دلم می خواست مطلبی در مورد اینکه چرا ما آدم ها به راحتی فریب می خوریم بنویسم.
مخصوصاً از وقتی که به شیراز رفته بودم و فهمیدم یکی ا زدوستان قدیمی ام جذب یکی از این فرقه های به اصطلاح عرفانی شده که مثل قارچ در انواع مختلف در همه جا رشد کردند و ادعا میکنند همه حقایق هستی را به شما یاد می دهند و تازگی ها هم که پیشرفته شدند خودشون رو با اعتماد به نفس کامل به بزرگانی مثل مولانا و حافظ و عطار و ...منتسب میکنند.کسانی که با سوء استفاده از دپرسیون مردم و عطش آنها به معنویت و نبود آرامش و امنیت ، آنها را به فرقه و مسلک خود دعوت میکنند و اطمینان میدهند که ما بر حقیم . بادهای خطرناک نفس انسانهای شیطانیست که بار و برگ هزارن نفر را میریزاند و جوانی شان رو ازشون میگیره و حتی عشق و ایمانشون رو و اگه خیلی خوش شانس باشند از آنها انسان هایی نا امید می سازه که از هر چی عرفان و معنویته حالشون به هم می خوره ، بدون اینکه به حقیقتی پی برده باشند

روی اینترنت خبری می گذارند که خدا شانس داده به شما که به چنین مجلسی راه پیدا کردید و چه سعادتی داشتید !
و چقد رمردم راحت گول می خورند ، آگاهی د رجامعه ما متاسفانه خیلی کمه .
اما در قرآن آیه ای هست که کاملاً تکلیف ما رو با این جور افراد روشن کرده :
ان جاءکم فاسقٌ بنباءٍ فتبینوا
آیه شش سوره حجرات
هر گاه فاسقی ( کسی که احتمال خطا یا گناه در مورد او میرود ) خبری برای شما آورد حتماً آن را تبیین کنید .
این آیه چهار کلمه بیشتر نیست اما چقد ردرس در اون نهفته ست ، وچهار نکته رو گوشزد میکنه .
( به نقل از صحبت های دکتر الهی قمشه ای )
آزادی بیان : د رجامعه هر کس باید حق داشته باشد که افکارش را بیان کند . من فاسقم ولی می توانم خبر بیاورم -

هر گا ه کسی حرفی یا فکری را مطرح کرد فوراً مخالفت یا موافقت نکنید سریع پیش قضاوت نکن-
در این ایه نگفته تحقیق بلکه کلمه تبیین را آورده . تبیین یعنی آشکار کردن چیزی ، گاهی ما تحقیق میکنیم ولی به نتیجه نمی رسیم ، پس آن موضوع باید کاملاً روشن شود و اینکه چطور تبیین شود باید با استاندارد های بین الملل
و قضاوت جهانی چک شود و آن موضوع را با چندین آدم صاحب نظر یعنی کسانی که دنیای علم و قضاوت جهانی آنها را تایید کرده . کسانی که کتاب با ارزشی را منتشر کردند که چها رتا آدم متفکر و دانشمند قبولش
کردند. یا مقاله ای در مجلات معتبر بین المللی چاپ کرده اند بررسی کنیم ، نه هر کسی سر راهمون سبز شد

اگر مردم ما به همین یک آیه عمل کنند ما یک جامعه محقق خواهیم داشت ، اما مردم ما متاسفانه به دنبال چیزهای عجیب و غریبند.
مثلاً اگر بگویند فلان آدم سالیان سال د رکوه گوشه نشینی اختیار کرده
درضمن خوابها رو هم خوب تعبیر میکنه و غیب هم میگه همه میروند دنبال اون .
دنبال این نیستند دانایی رو پیدا کنند و ا زاو یاد بگیرند .
معجزه یعنی کاری که سالیان سال جاودان می ماند و بقیه تلاش می کنند اما نمی توانند مثل آن را ارئه دهند ، مثل تابلوی مونالیزا، یا مثنوی مولانا این اثر جاودان می مونه
وگرنه از در و دیوار پریدن که معجزه نیست به قول مولانا این کار از سگ و گربه هم بر میاد
فقیه شهر چنین گفت خوش به گوش حمارش
که هر که خر شود البته می شوند سوارش

اما آدم ها شدیداً دلشون می خواهد وابسته به گروهی باشند چون تنهایی قوت نمی گیرند .
آدم عاقل جزو هیچ فرقه ای نمیشه . اما اگر می خواهید در یک گروه درست و حسابی ثبت نام کنید
آن گروه دانایی و زیبایی و نیکویی ست .
ما جزو طرفداران آدم ها ی خوب و هنرمند و دانا هستیم و بزرگانی مثل گوته ، شکسپیر ، موزارت ، ...همه د رگروه ما هستند
شما چه فرد بزرگی را از گروهتان ارائه داده اید . این کریشنایی ها کدام دانشمند و هنرمند و عالمی رو تحویل اجتماع دادند؟
ماهاریشی ادعا کرده همه اسرار عالم رو به شما شش ماهه یاد میده . اینطور که ابتدا ذهن شما را کاملاً تخلیه میکنه و بعد سطوح مختلف رو به شما آموزش میده ،
اگر او حقایقی را کشف کرده بقیه که کور نیستند ، خودشون می فهمند ، اما متاسفانه مردم آماده گول خوردنند
یا مثلاً یک ذکربه شما یاد میدهند و می گویند این ذکر مخصوص شماست ، بعد اگه کنجکاو باشید میبینید به به خیلی ها همین رو گفته .چقد رحیفه که جوانی به جای اینکه بره دنبال درس و علم و هنری میره و کریشنایی میشه این چه مکتبی ست که تا یک غصه کوچک می آید شما هیچ کاره اید ،
پیامبر برای مقصودش شب و روز تلاش میکرد و وقتی بیمار میشد ورد نمی خواند بلکه به پیش طبیب می رفت .
اما ما دراین دنیا می خواهیم هیچ کار نکرده به مقامات عالیه برسیم .
متاسفانه اخبار کذب و دروغ ، اندیشه های باطل و انسان نماهای متظاهر به هر وسیله ای حتی بردن نام خدا متوسل میشوند تا دیگران را بفریبند . هر کس که گفت خدا خدا که ما نباید دنبالش راه بیفتیم .خیلی از اینها تئاتره .
این ما هستیم که باید با بالا بردن سطح معرفت و دانایی مان و تبیین کردن هر چیز از افتادن به دام آنها رهایی پیدا کنیم . نباید به هر حرفی که می زنند شنونده باشیم تا دیگران گوش مجانی پیدا کنند برای اینکه اراجیفشان را بگویند
به نظر من درسته که حق و باطل به هم آمیخته اند . اما هیچ گاه یکسان نخواهند بود و حقیقت هیچ گاه از این همه بدی هیچ زیان نمی بیند