۱۳۸۶ شهریور ۲۲, پنجشنبه

روزه ، راه ِ شاهانه ی شفا


متاسفانه توجه ما به یک قسمت کوچیک از روزه- این نعمت الهی- جلب شده و روی اون مانور می دیم و بخش های مهم دیگر رو فراموش کردیم. این که آدم از صبح تا غروب چیزی نخوره و به خودش فشار بیاره ، راندمان کاری خودش رو پائین بیاره و از اون ور هم دم افطار شکمی از عزا در بیاره و بعد از این ماه هم همونی باشه که بوده ، چه دردی رو دوا میکنه!
(البته شاید فکر کنیم که به ازاء هر روز رنجی که واسه نخوردن غذا می کشیم ، یه قصر با چندتا حوری چشم سیاه در بهشت واسمون کنار میزارن و اینجوری حداقل کمی خودمون رو آروم کنیم و امیدوار واسه روزهای باقی مونده)
روزه هم مثل دیگر دستورات الهی لایه های معنایی متفاوت و عمیقی داره! در همه ی دستورات الهی در اولین نگاه تنها سطحی ترین بخش مورد توجه قرار می گیره! (مثل آیات پر برکت قرآن)
ما باید در این ماه توجه و مراقبه کنیم و روزه بگیریم از زشتی ها. روزه بگیریم از پندارها، گفتارها و رفتارهای زشت.روحمون رو گرسنه کنیم و یک جور خلاء ایجاد کنیم برای جذب چیزهای خوب.و تلاش بکنیم که هر چه بیشتر به دانایی ، زیبایی و نیکویی توجه کنیم و از غیر اینها روزه بگیریم. تا شیوه ی کارمون بشه در دیگر ماه ها و سالها!
وقتی میگن فیثاغورس یا ابن سینا چهل روز، روزه میگرفتند برای درک یک مبحث علمی ، در واقعه در درجه ی اول روزه میگرفتند از هر چیزی به جز علم و دانایی و تمام توجه خودشون رو به اون بحث میدادند! و شاید آنقدر در اون غرق می شدند که فراموش می کردند تا مدتی غذا بخورند! نه اینکه اول چیزی نمی خوردند تا گرسنه بشوند و بعد اون بحث رو بفهمن!چون بعد از مدتی همچین قند خونشون پائین میآد که تازه ممکنه چیزهایی رو هم که یاد داشتن، فراموش کنند.
البته پرخوری و معده ی پر هم چون بیشتر ِ خون متوجه دستگاه گوارش می شود ، باعث میشه بازده مغز پائین بیاد

...میلاد
.............................................
این هم دو تا هدیه از طرف من (در واقع از طرف دکتر قمشه ای ) به شما:

سخنرانی دکتر الهی قمشه ای با موضوع روزه - برای دانلود

سخنرانی دکتر الهی قمشه ای در سوئد در رابطه با روزه - برای دانلود قسمت اول / قسمت دوم


Excerpt:Fasting , the royal way to healing