۱۳۸۶ مهر ۳۰, دوشنبه

طبیعت هم زیباست و هم زنده


یادم میاد سوم راهنمایی بودم با پدرم رفتیم خیابان جمهوری .جایی که مرکز وسائل پزشکی و الکترونیکی و ... است.یک میکروسکوپ روسی خریدم به قیمت تقریبا ۱۰۰۰ تومان. تقریبا ۹۰۰ برابر بزرگنمایی داشت.زیر لنز اون خیلی چیزها رو دیدم. طبیعت رو دیدم. بلورهای نمک که مثل مکعب های نامیزان هستند.یک تار مو که شبیه کنده درخت سیاه رنگ است.سلول های پوست پیاز که شش گوشی هستند.بسیاری از حشرات رو زیر میکروسکوپ دیدم.چشمهای مگس و زنبور که مشبک هستند.پشه . مورچه.فکر کنم پای سوسک رو هم دیده باشم. یک میله قهوه ای که روش تیغهای پشمالو دارد.

سوم دبیرستان در شیراز بودم. حیاط خانه مان درخت انگور و نارنج و ... داشت.یک پروانه ای است که روی درخا نارنج تخم گذاری می کند. من یک برگ رو که روش ۵-۶ تا تخم پروانه بود کندم و زیر لنز میکروسکوپ مشاهده کردم. البته آن موقع لنز رو درآوره بودم و با عدسیهاش کار می کردم. شگفت انگیز بود. تخمها براق و زرد رنگ بودند. بعد از چند روز کرمها رو درون تخم دیدم که تکان می خوردند. سر از پا نمی شناختم.منتظر تولد کرم ها شدم. کرم آرام تخم خود را شکافت سرش را بیرون آورد. فکر می کنید اولین کاری که کرد چه بود؟ کرم شروع به خوردن پوسته تخمش کرد. فکر کنم علتش این باشد که بدن کرم آمادگی هضم برگ نارنج را نداشته باشد و این پوسته آنزیم هایی دارد که بدن کرم را آماده می کند و هم غذایی است که کرم تلف نشود.

یک روز که مشغول آب دادن درخت ها یودم متوجه شدم یک کرم بزرگ سبز رنگ روی درخت انگور قرار دارد.آرام گرفتمش توی دستم وول میخورد. بدن بسیار نرمی داشت.چند بار سعی کردم توی اتاق و درون یک آب کش محیطی مصنوعی برای پرورش اون درست کنم ولی نشد.البته قبلا این کار رو کرده بودم .منتها با کرم ابریشم. ۷-۸ تا کرم ابریشم خریده بودم و اونها رو درون آبکش کوچکی قرار داده بودم و مرتب براشون برگ تازه توت تهیه میکردم. کرمها رو تا مراحل پیله بستن و پروانه شدن و جفت گیری و تخم گذاری نگه داشتم و تمام این مراحل را با لذت مشاهده میکردم. واقعا طبیعت اعجاب برانگیز است.

همواره در نظرم هست که با اولین امکان مالی خوب یک میکروسکوپ قوی و یک تلسکوپ تهیه بکنم تا قدرت خدا رو درون طبیعت جستجو کنم و لذت ببرم. شما هم به جای هزینه های غیر لزوم میتوانید یک میکروسکوپ خوب بخرید.

آری .طبیعت هم زیباست و هم زنده.

برگرفته از وبلاگ : سید روح الله معصومی