۱۳۸۶ بهمن ۱۰, چهارشنبه

دعوت دوست

بشنو اي محبوب كه مقصود آفرينش تويي .نقطه مركز و محيط كائنات تويي .
آن مشيت و فرمان كه بين آسمان و زمين در حركت است تويي . بسيط و مركب تويي .
من ادراك را در تو آفريدم تا آئينه ديدار من باشد .(1)اگر مرا ادراك كني خود را نيز خواهي يافت اما گر در سوداي خويش باشي طمع مدار كه هرگز با ادراك نفس خود مرا ادراك كني .(2)
تو به چشم من تواني ديد مرا و خود را و به چشم خود نخواهي ديد مرا و خود را .
اي محبوب
چه بسيار كه تو را خواندم و تو آواي مرا نشنيدي ،‌چه بسيار كه جمال خود را بر تو نمودم و تو رويت نكردي .
چه بسيار خود را چون رايحه اي خوش در عالم پخش كردم و مشام تو آن را احساس نكرد .(3)
پس خود را چون طعامي بر خوان هستي نهادم و تو از آن تناول نكردي و نچشيدي .
من از هر لذتي براي تو برترم و از هر آرزويي مطلوبتر و از هر جمال زيباترم
زيبا منم ، جذاب و مليح منم ،‌مرا دوست بدار و غير مرا دوست مدار (4)
به من بينديش و در سوداي من باش و در سوداي ديگري مباش
مرا در آغوش گير و ببوس (5)،‌كه وصالي چون وصال من نخواهي يافت
ديگران همه تو را بخاطر خود دوست دارند
و من تو را به خاطر خودت دوست دارم و تو از من مي گريزي
اي محبوب
تو با من در عشق مصاف انصاف نتواني كرد ، زيرا اگر تو قدمي به من نزديك شوي ، من صد گام به تو نزديك خواهم شد .
من از نَفْس به تو نزديكترم ،‌من از جان و نَفَس به تو نزديكترم
غير از من كيست كه با تو چنين رفتار كند ،‌مرابر تو غيرت است و دوست ندارم كه تو را نزد غير ببينم
حتي نخواهم كه تو با خود باشي ....نزد من باش تا نزد تو باشم و چنان نزد من باش كه از آن بي خبر باشي .
اي محبوب
بيا تا پيش رويم بسوي وصال ،‌اگر بر سر راه، فراق را يافتيم ،‌طعم فراق را به او خواهيم چشاند
اي معشوق بيا دست در دست هم نهيم و به پيشگاه آن حقيقت لايزال رويم تا او ميان ما حكمي جاودانه كند
و ما را صلح و آشتي دهد ...آشتي پس از قهر ...آه كه چيزي لذتبخش تر از اين در جهان نيست
نشستن در كنار يار و با هم سخن گفتن ...(6)
ابن عربي - كتاب التجليات
منبع : درمقدمه ترجمه قرآن - حكيم مهدي الهي قمشه اي و به اهتمام دكتر حسين الهي قمشه اي
1.يحبهم و يحبونه -مائده 54-خداوند ايشان را دوست دارد و ايشان نيز خداوند را دوست دارند
2.اي فرزند آدم همه چيز را براي تو آفريدم و تو را براي خودم -حديث قدسي
3.هر كجا رو كنيم آنجا چهره خداست - بقره 115
4.بت من روي دلدار است و كفر زلفش ايمانم
كتاب عشق دستورم ،‌طريق مهر آئينم -
حكيم مهدي الهي قمشه اي
5.بوسيدن او سجده ماست در پيش حق و سجده ما در پيش حق بوسه ايست كه بر روي حقيقت مي زنيم - دكتر حسين الهي قمشه اي
6.اي قهر كرده ديدار برده
آن ماجرا را يكدم رها كن
مولانا