۱۳۸۶ بهمن ۲۶, جمعه

مهرجویی و چاووشی در یک سرنوشت

دیروز شنیدم فیلم سنتوری قابل دانلود شده. دانلود کردم و دیدم. بعد فهمیدم که فیلم لو رفته و ناراحت شدم.

فیلم سنتوری به سرنوشت ِ همان موسیقی ِ محسن چاووشی دچار شد. اینطور نشد که محسن بتونه با استفاده از مهرجویی مشکلات مجوز برای موسیقیش رو بگیره بلکه این مهرجویی بزرگ بود که به درد ِ محسن گرفتار شد. موسیقی ِ محسن چاووشی موسیقی ِ بسیار ساده ایست و این سادگیش اون رو جذاب می کنه. من هم در پادکست های شفا تا حالا چند بار از آثار با محتوای چاووشی استفاده کرده ام.

فیلم سنتوری فیلم زیباییه. هرچند به نظر ِ من فیلم برداریش ضعیفه. دوربین ناشیانه (و نه برای القای حتا معلق بودن ِ علی سنتوری در زندگیش) این ور و اونور میره و شات های بی معنا میگیره. اما تدوین ِ خوب و پرش های جالب ِ تصویری باعث میشه که فیلم خسته کننده نباشه. صحنه آرایی با توجه به اصرار ِ مهرجویی به واقع بینی به فضای آماتوری کنسرت های ایران و اصرارش در نشان دادن ِ این آماتور بودن کنسرت ها قابل قبوله. اما به نظرم از این بهتر میتونست باشه.

صحنه هایی که علی میاد وسط ِ جلسه ی مادرش و برخوردهاش و دنبال ِ مداد گشتن هاش زیاد طبیعی نیست. صحنه هایی که علی به پدرش با مستی و نعشگی حرف می زنه تن ِ صداش لوسه. گریه های علی کمی مصنوعیه. اما صحنه ی ترک کردن و تقلید ِ سنتور زدنش و لب خوانیش و خیلی جاهای دیگه رادان عالیه. در کل من فقط از بازیگری پدر ِ علی سنتوری (مسعود رایگان) لذت بردم.

به نظرم کمی فیلم مشکل ِ کارگردانی هم داره.

مثلا صحنه ای که علی افتاده روی تراس ِ خونه شون وقتی از بالا ازش فیلم می گیرن سایه ی سیاهی روی صورتشه اما وقتی از بغل می گیرن صورتش آفتاب روشه.

یا مثلا اول ِ فیلم نمی دونم چرا علی میگه نمی دونستم که امروز روز ِ آخریه که هوای کثیف رو به ریه هام میدم.

اما فیلم که تموم میشه تو میگی من فیلم ِ قشنگ و پر محتوا و سازنده ای رو دیدم. یعنی نیت ِ مهرجویی از این فیلم کمک کردن به جوان ها بوده.

خیر بودن ِ نیت ِ مهرجویی از این داستان خیلی واضح به دل ِ آدم میشینه.

این خیلی مهمه وزارت ارشاد باید بازوی مهرجویی و چاووشی رو ماچ کنن و از دلشون دربیارن. باید امروز اکرامش کنن یا با سی دی فروش ها مقابله کنن و سی دی ها رو جمع کنن. مثل کاری که برای اخراجی ها کردن. فقط یک آدم ِ عقده ای این دزدی ِ موسیقی و فیلم رو تایید می کنه.

امید داریم که فیلم اکران بشه در ایران و این تنگ نظری ها و برخورد های شخصی به بازنگری و قانون گرایی تبدیل بشه.

اما برای اینکه سودجویی بساطش جمع بشه اگه خواستید فیلم رو ببینید به نظرم باید یادمون باشه که این فیلم قاچاقی بیرون اومده. سی دی های غیر قانونی فیلم رو حداقل نخرید و 2000 تومن رو نگه دارید تا بعدا که فیلم اکران شد برید و ببینید، و یا به فردی بی نوا کمک کنید. اما اگه خیلی بی طاقتید حداقل از روی سی دی های بقیه کپی کنید. حالا که کار زشتی شده، زشت تر اینه که فروش ِ سی دی ها بالا بره و با این کار این قاچاقچی ها تشویق میشن که تکرار کنن این کار رو. اما اگه فروشی نداشته باشن دیگه تشویق نمی شن و ممکنه برن دنبال کار دیگه ای.

بهرحال مهرجویی الان حال ِ چاووشی رو می فهمه.

محمد




Excerpt: On the movie Santoori The Musicman and it illegal release in black market of Iran.