۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۷, سه‌شنبه

زندگی آتش ِ زیر ِ خاکستر است


نوشته ی: محمد

رابرت كخ Koch در آلمان به دنیا آمد و با همه ی وسوسه هایی که همه می شوند برای وقت تلف کردن در روزهای مهم ِ زندگی کردن، او دانشجوی بیولوژی (زیست شناسی) شد و فارغ التحصیل شد. این حدودا زمانی بود که امیرکبیر را کشتند.

کخ مثل ِ همه عادی بود. خوانده بود دانشمندانی هستند که کارهای بزرگ می کنند اما همیشه فکر می کرد که خودش آدمی عادی است. درسی می خواند و روزگار می گذراند. گاهی بی دوست می ماند و دلتنگ. گاهی دوستان می آمدند و پر شور. فکر می کرد چه شغلی باید انتحاب کنم؟

تا اینکه رفت برای کمک های پزشکی به مجروحین جنگی خدمت کنه. این جنگی بود برای پس گرفتن بخشی از آلمان از فرانسه و متحد کردن ِ آلمان. بعد از جنگ هم خیلی ها گفتن بیا و نظامی شو پولش خیلی خوبه و ... اما کخ تقاضای کار داد برای چندین بیمارستان. اسباب وسایلش مثل قاشق و لیوان و سبد و ... رو فروخت و رفت شهر جدید و دوباره خونه اجاره کرد و سبد و کتری و بشقاب های دیگری خرید. ازدواج کرد و کار جدید رو شروع کرد.

توی بیمارستان سعی کرد خودش رو با تحقیقات ِ روز آشنا کنه و مجله های علمی می خوند. اولش خیلی سخت بود و خوابش می برد رو مقاله های علمی اما اونقدر این کتاب اون کتاب کرد که اصول اولیه ِ علوم باکتری شناسی رو یاد گرفت و حالا دیگه مقاله خوندن آسون تر شده بود.

مقاله ای خوند یه روز از دکتر کازیمیر داوین Casimir Davaine که تحت عنوان ِ:
The direct transmission of the anthrax bacillus between cows
او هم به سل (anthrax) علاقه مند شد.

کم کم این علاقه باعث شد که بفهمه زندگی یه مشت روزهای گاهی بد و گاهی خوب نیست. زندگی تمنای شهرت نیست. زندگی فروختن ِ رازهای موفقیت ِ دیگران به دیگران نیست. زندگی ادای آدم های بسیار با تجربه را در آوردن نیست. زندگی انتقام نیست. زندگی یعنی یه هیجان ِ همیشگی مثل ِ آتش ِ زیر ِ خاکستر.

«رابرت كخ Koch» زيست شناس آلماني ششم ماه مه سال 1882 كشف خود، ميكروب سل (توبركل باسيلوسTubercle Bacillus ـ باسيل دو كخ) را اعلام کرد.
چه سالی؟ 1882. میشه کی به تقویم ِ ما؟ 621 - 1882 = 1241 هجری شمسی.

اون موقع تهران چند سالی بود كه حال و هوايی ديگر داشت. قحطی و وبای هولناك سال 1250 شمسی پايان گرفته و ميرزا حسين خان مشيرالدوله به رغم دشواری‌ها هنوز در پايتخت ناصری بر كرسی صدارت تكيه داشت. اين همه، بيست سال پس از مرگ امير كبير بود. گويی 20 سال بعد از مرگ امیر کبیر روزگار نحسی و نيستی بر ایران سایه انداخته بود. عده ای از دانشجوهایی که امیرکبیر به فرانسه فرستاده بود برگشته بودند و واکسن های جدید از جمله واکسن ِ جدید ِ آقای کخ را با خود آورده بودند.

پروفسور «كخ» علاوه بركشف عامل بيماري سل، با مسافرت به مصر و هند، ميكروب كلرا (وبا) را نيز كشف كرد و همچنين در سال 1906، آتوكسيلAtoxyl را برضد مالاريا ساخت كه مشابه «كنينQuinine» است.

«كخ» در سال 1905 برنده جايزه نوبل شد.

متن سخنان ِ کخ در هنگام اعطای نوبل

او 5 سال بعد فوت کرد، در 63 سالگی.



Excerpt: On the life of Robert Koch.