۱۳۸۷ بهمن ۲۵, جمعه

روز عشاق در فرهنگ مسیحیت

همانطور که می دونید 14 فوریه در فرهنگ مسیحیان جهان مصادف با روز والنتاین یا روز عشق ورزی هست. در این روز مسیحیان جهان که نزدیک به یک سوم از مردم جهان رو تشکیل میدن با فرستادن کارت تبریک یا خرید هدایایی مانند گل سرخ و شکلات محبت و علاقه خودشون رو به یکدیگر ابراز میکنند.
سابقهٔ تاریخی روز والنتاین به داستانی آمیخته با افسانه، مرتبط با کشیشی به نام والنتاین برمیگرده که جزئیات بیشتر رو میشه در جاهای مختلف مطالعه کرد. مثلا اینجا.

در انجیل از عشق به عنوان مجموعه‌ای از اعمال و رفتارها نام برده شده‌است که معنایی وسیع تر از ارتباط احساسی دارد. در انجیل به افراد سفارش شده که علاوه بر معشوق خود و حتی دوستانشان، دشمن خود را نیز دوست داشته باشند. در متون مقدس مسیحیت از این عشق فعال اینگونه سخن به میان آمده است:

عشق صبور است، عشق مهربان است، هرگز حسادت نمی‌کند، هرگز به خود نمی‌بالد، مغرور نیست، گستاخ نیست، خودخواه نیست، به سادگی خشمگین نمی‌شود، خطاهای دیگران را به خاطر نمی‌سپارد. عشق از همدمی با شیطان لذت نمی‌برد بلکه دوست دار حقیقت است. همواره حافظ است، همواره به دیگران اعتماد دارد، همواره امیدوار است و همواره پاینده‌ است.

6 نظر:

پرنيان گفت...

از اين نظر كه بهونه اي ميشه براي ابراز عشق روز قشنگيه ،

ghazaleh گفت...

ممنون آقا هادی. ولی فکر کنم یه نقصی داشت به نظر من متنتون برای یه شخص سوم که میخونه اینو، هرچند این عبارت معروف " love is patient, love is kind,..." که بسیار هم زیبا مطرح میکنه عشق رو در انجیل هست ما عبارت معروفتر "an eye for an eye " رو هم داریم! نتیجه اینکه جملهِ "در انجیل به افراد سفارش شده که علاوه بر معشوق خود و حتی دوستانشان، دشمن خود را نیز دوست داشته باشند." ناقصه به نظرم و کلیتی کاذب میده.
یه نکتهِ دوم هم هست که راستش الان مدتیه میخوام بگم حالا که متن خودتونه میگم! این آرشیو شفا و ویکیپدیا و کلا فرهنگ اطلاعات شدن در کامنتها به نظر گاهی واقعا خسته کننده نمیشه؟ به نظر من (والبته نه فقط من!) گاهی میشه آقا هادی. شما نویسندهِ شفایی و خوندن مطالب خودت قطعا بسیار جالبتره برای خواننده، از تکرار جملات بسیار واضح از منابع و جدیدا آرشیو شفا! به هر حال این نظری بود که من فکر کردم بهتون بگم، موفق باشید.

Hadi گفت...

ممنون خانم غزاله از نگاهتون به عنوان شخص سوم. فکر کنم عبارت چشم در مقابل چشم به کتاب انجیل مربوط نباشه و از عبارات معروف در دین یهود باشه. در هر حال من جانبداری دین خاصی قصدم نیست چه بسا در اسلام هم ما قصاص رو داریم و البته در متن مقدس هر دینی میشه عباراتی رو پیدا کرد که با هم منطبق نباشند.
من قصدم یادآوری روز والنتاین به سبک خودم بود و اینکه این روز به مسیحیان جهان مربوط میشه ولی ایران خیابونها شلوغ میشه تو این روز واسه خرید، اونهم نه بصورت مفهومی عشق بلکه صرفا خرید هر هدیه ای جز یک شاخه گل رز و یا شکلات.

بگذریم. یه متنی رو چند وقت پیش جایی خوندم که خیلی لذت بردم، عین متن این بود :
ِDon't think you know everything about something just because you read about it on Wikipedia
این عبارت رو در درجه اول به خودم میگم که از مشتری های پر و پا قرص ویکی پدیا هستم.

در هر حال از اینکه لطف کردین و بنده رو از نظر خودتون و البته دیگران مطلع کردین سپاسگزارم.

پس اجازه بدین یه چیزی هم من بگم، برای من خیلی عجیب هست که شفا با این تعداد خواننده فقط افراد خاصی در بخش کامنتها حاضر به ارائه نظر خودشون میشن حتی راجع به متن های چالشی هم فقط یه عده خاص که خود تیم نویسنده شفا هستن حضور دارن.

در هر حال برای من شفا، نویسنده هاش و خواننده هاش دوست داشتنی هستند و دوست داشتن لاجرم تعهد بهمراه خواهد آورد.

نظرات شما تامین خواهد شد.

مهزاد گفت...

گرد و خاک می شود! D:

پرنيان گفت...

به نظرم خوبه كه هادي اطلاعات كاملي راجع به نوشته ها در اختيار ميذاره ، مثلاً چند وقت پيش كه من مطلبي به عنوان ، طرح من ، نوشته بودم و هادي نوشته اي از محمد از تو آرشيو رو هم اضافه كرد كه وسيعتر همون فكر گفته ميشد ،باعث شد كه اين فكري كه در ذهن من اومده بود براي خودم هم بازتر بشه ، يا مثلاً خود من يا گاهي بچه ها يادمون ميره منبع نوشته مون رو بگيم ،بد نيست بدونيم اين مثلاً شعر شاعرش كي بوده يا مترجم ومنبعش چيه ...
البته شايد براي يكسري ديگه از بچه ها از جمله غزاله جان خسته كننده باشه ،‌ولي تجربه ي من اينطور نبوده .
موفق باشيد دوستاي خوبم ‌

Hadi گفت...

ممنون پرنيان. راستش من از نوشته هاي غزاله اينطور برداشت كرده بودم كه ايشون نظر همه شماها رو داره به من منتقل ميكنه.
در هر حال همه ماها با فيك بك هايي كه از هم ميگيريم باعث بهتر شدن و كامل تر شدن همديگه ميشيم.
-------
دوست دارم از اين فرصت استفاده كنم و بدون ذره اي تعارف بگم كه، دوست ارزشمند، نوشته هاي شمادر شفا(چه پستها و چه نظرات) هميشه سرشار از خرد و درايت بوده و بودن در چنين گروهي براي من هميشه باعث افتخار و دلگرمي هست.