۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

مقایسه آب جوشیده در مایکروویو با آب جوشیده در کتری

یک دختر خانم برای مقایسه اثر مایکروویو بر روی ساختار مولکولی مواد و مقایسه اون با گرم کردن به روش سنتی به راه حل جالبی رسیده و اون مقایسه دو گیاه کاملاً مشابه هست که یکی توسط آب گرم شده در مایکروویو و دیگری توسط آب گرم شده بر روی کتری سیراب می شدن. یعنی این دختر خانم مثلاً 100 سی سی آب رو در مایکروویو می جوشونده پس از سرد شدن به یکی از گیاهان می داده، و 100 سی سی دیگه رو در کتری و روی اجاق گاز می جوشونده، و پس ازسرد شدن به گیاه دیگه می داده.

نتیجه رو خودتون ببينيد








میکروویو که به اشتباه ماکروویو خوانده می شود، از ترکیب دو واژه مایکرو یا میکرو MICRO (به معنی کوچک) وویو WAVE (به معنی موج) تشکیل شده است و به معنای امواج با طول موج کوتاه و تعداد نوسانات (فرکانس) بسیار بالا می باشد. فرکانس چنین امواجی، بین۳۰۰ مگاهرتز تا چند گیگاهرتز در ثانیه می تواند باشد. بُرد چنین امواجی کوتاه بوده و در حد چند متر است، ولی میزان نفوذ آن ها نسبتا بالا است و از درون ابر و غبار عبور می کنند. هر چه فرکانس بیشتر باشد، شدت نفوذ بیشتر ولی بُرد امواج، کوتاه تر می شود.... به عنوان مثال هر چیزی که در مجاورت دستگاه نوسان ساز اجاق های میکروویو معمول قرار داشته باشد، به شدت تحت تاثیر ارتعاشات قرار می گیرد. در حالی که اگر نیم متر از منبع ارتعاش دور شود، قدرت امواج به یک صدم کاهش خواهد یافت.

امواج دارای طول موج کوتاه، هنگام برخورد به ماده، چنان موجب ارتعاش و تغییر قطب های منفی و مثبت موجود در آن می شوند که این جنبش بالای ملکول ها موجب به هم خوردن شدید آن ها و ایجاد اصطکاک درملکول ها و در نهایت سبب گرم شدن آن ماده می شود. در این میان نقش آب در درون ماده غذایی بارزتر است. زیرا ملکول های آب که قطبی هستند (همچون دیگر ملکول های قطبی)، بیشتر تحت تاثیر نوسانات قرار گرفته و به شدت شروع به جابه جایی در محل خود می کنند. به همین دلیل هر چه غذا رطوبت بیشتری داشته باشد سریع تر تحت تاثیر این امواج قرار می گیرد





Excerpt: Comparing the results of watering plans with the water boiled in kettle and the one warmed up by microwave oven.


3 نظر:

مراد گفت...

نهارم تو گلوم گیر کرد !اما متاسفانه خیلی وقت ها چاره ای جز استفاده کردن از میکروویو نیست!
حداقل باید بلافاصله بعد از گرم شدن غذا رو مصرف نکرد و یه زمان یک دقیقه ای صبر کرد امواج موجود تو غذا کمتر بشن

Hadi گفت...

این دوتا لینک هم یه نگاه بزنید :
http://microwavetest.blogspot.com/

http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp

خلیل گفت...

سلام
تلفظ Micro همون مایکرو هستش که در محاوره سریع ممکنه ماکرو شنیده بشه. به هر حال استفاده از میکرو که یک تلفظ ایرانی برای این کلمه هست توصیه درستی نیس. متشکرم