۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

یه سوال ِ خصوصی: چرا مسلمان شدی

در این ویدیو دختری (غربی) که داره روی اسلام تحقیق می کنه میگه: کی شستشوی مغزی شده؟ زن ِ مسلمان یا کسی که اسیر ِ صنعت ِ زیبا سازی شده.


منبع ویدیو

ویدیوی دیگر از زنی متفاوت تر بنام نیکول کویین Nicole Queen

منبع ویدیو

این درسته. زن (یا مردی) که قانون نداشته باشه اخلاقش، کم کم به هر کسی نزدیک میشه و هر نوع ضربه ای می زنه و ضربه هم می خوره. و این نکته ی مثبت و مهم ِ زن ِ مسلمانه (بی توجه به حجابش) که با اخلاقی که یاد میگیره چاه ها رو می شناسه و به چاه ها نزدیک نمی شه. اما به چاه نزدیک نمی شه که چی کار کنه؟ که بشینه تو خونه و بپوسه؟ مثل ِ کامپیوتر ِ قابل ِ تحسینی که مرتب و تمیزه اما روشن نمیشه! خدمت نمی کنه. هدف رو گم نکنیم. هدف از زندگی روی این سیاره خدمت کردنه! و لذت ِ مفید بودن رو بردن!

ای کاش زن های مسلمان همت می کردند و به جای اینکه در دام ِ چیز ِ مزخرفی به نام ِ "عرف" بیفتند، کمی عقلشون رو به کار می انداختن، درس می خوندن، به جای یاد گرفتن ِ آشپزی توی تنگ ِ خونه می رفتن مثلا غذاها رو توی محیط بزرگتری مثل اینترنت و ... مطرح می کردند. نه برای اینکه اسلام مطرح بشه، نه! برای اجتماعی شدن.

من با بررسی ِ "نقش ِ زن در اسلام" مخالفم. وقتی آقای محترم، می خوای این نقش رو تعریف کنی، مثلا داری به خیال ِ خودت خدمت می کنی به زن و اسلام، اما داری یک چارچوب می سازی که زن رو بذاری اونجا. این بد نیست تا اینجاش. اما از این جا به بعدش بده چون توی این چارچوبی که می سازی "عرف" هم وجود داره، تجربیات ِ قومی و اجدادیت رو به نام ِ اخلاق وارد ِ این نقش می کنی. در صورتی که اخلاق خیلی متفاوته از عرف.

مثلا توی یه قبیله ممکنه آدما به حدی بی شعور بزرگ شده باشن که براشون از بدیهیات باشه که مسایل ِ خصوصی ِ عروس و داماد باید مورد ِ تایید ِ همسایه ها واقع بشه. این آدم اگه کتاب ِ "نقش ِ زن در اسلام" رو بنویسه معلومه چه جفنگیاتی رو روایت می کنه و می بنده به دین ِ خدا! مرحوم مطهری می گفت [به این مضمون]: کسی که در دام ِ عرف گرفتار بشه مثل ِ مگسی می ماند که در تار ِ عنکبوت گیر کرده. نمی تواند آزاد باشد و بدتر از آن اینکه نمی تواند به فرزندانش و دوستان و اقوامش طعم ِ آزادی بچشاند. مدام آن ها را محدود می کند.

نقش ِ زن (یا مرد) در اسلام همانند ِ نقشیه که قایق بعد از حرکتش روی دریاچه میگذاره. نمیشه قبل از حرکت ِ قایق روی آب تعیین کرد که نقشش چی باشه. فقط قوانین رو میشه گفت که اینطوری پارو بزن، اگه هم دیدی جریان ِ آب داره هی شدید تر میشه، بدان یه آبشار اونجاس باید برگردی یا بری سمت ِ ساحل و کمی از راه رو پیاده از توی ساحل بری. تا دوباره برگردی به جریان ِ آب ِ بعد ِ آبشار. این چیزا نشون دادن ِ راه از چاهه. همین. اما این قایق باید حرکت بکنه و نقشش رو، بصورت ِ امواج، پشت ِ حرکتش روی زندگی جا بگذاره. بعدا اون نقش های به جا مانده بررسی بشه. یه آدمی مثل ِ ماری کوری که مسلمان ِ اسمی نبود که نمی ره جهنم! میره همون جایی که همه ی مسلمون ها میرن!! (اگه برن که در مورد ِ خیلی شون حرف و حدیث هست!!) نقش ِ خانم دکتر کوری در کل ِ فامیلش رو ببینین. در کل ِ فرانسه رو ببینین. در کل ِ زمین رو ببینین. نقشش توی اولین درمانگاه ِ نزدیک ِ خونه تون رو ببینین! همه ی بچه های فامیل کوری اینا تا قبل از ماری همه خانه دار و کارگر بودن، اما بعد از اینکه این زن دو بار جایزه ی نوبل برد، عده زیادی از اونا همه دانش پیشه (scientist)شدن. خدمت کردن. دخترش هم نوبل گرفت. به قول ِ همسرم: ماری کوری مثل ِ فرشته ای بود که آمد، خودی نشان داد و رفت اما اثرات ِ بسیاری جا گذاشت. ماری کوری برای جایزه کار نکرد. او حتا خودش رفت جبهه تا از مریض هایی که تیر خورده بودن رادیولوژی کنه. نقش ِ این آدم در تقویت ِ روحیه ی دخترها برای ادامه تحصیل در کل ِ کره ی زمین رو نمی شه در چارچوبهای تنگ ِ فلان کتابی که میگه نقش ُِ زن در اسلام باید چی باشه محدود کرد.

ِ این انصاف نیست که کسی بنشیند و بگوید زن باید چه نقش هایی را بگذارد. این همانقدر بی ارزش است که بگوییم نقش مردها در اسلام چیست؟ چیست؟ شمشیر زدن و جنگ و اذان گفتن و ... . نه.

زن مسلمان باید روی سطح ِ جامعه زندگی کند، مهمانی بدهد، مهمان بشود، سینما برود، مسافرت های طولانی و کوتاه برود، چیز بخواند، چیز بنویسد، سحنرانی کند، زبان یاد بگیرد، با مردم حرف بزند، استخدام بشود، زحمت بکشد و عرق بریزد تا به قلنبه های مغزش اضافه بشه و ... تا اینکه بعد از اینکه تاثیر گذار شد، و دیگران ببیند که نقشش در جامعه و در ارتقاء ِ اخلاق ِ (اسلامی) چه شکلی بوده است؟

اسلام برای تعریف شدن نیاز داره تا آدم ها باشن و حرکت کنن، نه اینکه آدم ها در داخل ِ اسلام تعریف بشن. این درک ِ منه، و الله اعلم.

... محمد



Excerpt: What is the role of Women in Islam? This question is now a Taboo question and always is answered through the versus of the Holy book of Quran. However, Islam is a religion of Ethics. A muslim woman is a woman who cares about ethics. This ethical woman should now live on this planet, go to different societies, entangles with people, give talk, learn, travel, etc until she undrstand what is her role is life and her role in improving the Ethics. The role of woman in Islam is similar to the traces of a ship being left on the surface of a river AFTER the movement occurs. You cannot prior to any movement, rule how the traces of the ship must be left on the river surface. Can you?


3 نظر:

پریسا گفت...

به نظر من اسیر چیزی شدن یا اخلاق و پیشرفت علمی و ...در مورد زنها ،
ربطی به یه تیکه پارچه که رو سرشون میندازن نداره ، چون الان تنها مشخصه ی زن مسلمان روسریه وگرنه اخلاق که به مسلمان بودن و مسیحی بودن و هندو بودن و ... نیست .
یه چیزی تو زنهای افراطی مسلمون هست که من به عنوان یه زن زیاد ازش خوشم نمیاد اون هم ،احساس قدیس بودن ِ،
که اون هم با یک چادر یا روسری بهشون القا میشه ، با حجابشون فخر میفروشن و احساس میکنند مریم مقدس هستند ، به نظرم حتی پشت تواضعشون هم یه بت ِ خیلی بزرگ وجود داره .

ناشناس گفت...

تنها چیزی که می گم به خانم ها (البته اول به خودم به عنوان یک خانم )رو خودتون کار کنید،ارزشش رو داره.

یک سوال خص.صی:شما ازدواج کرده اید؟
(-:

ناشناس گفت...

رفيق من زياد رو اديان ابراهيمي حساب باز كردي.
دنيا پيوسته در حال تغييره و اديان در طول زمان فقط از مباني اصلي و ناب شون بيشتر فاصله ميگيرند.

بزن باران كه دين را دام كردند
شكار خلق و صيد خام كردند