۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

سریع تر از فحش


ما ایرانی ها گاهی 40 دقیقه وقت صرف می کنیم که به کسی فحش بدهیم. این فحش ها کلا دو نوع هستن. نوع اول کلماتی هستن صفت گونه که بدون ِ ترتیب ِ خاصی به هم می چسبانیم. مثل اینکه پدر ِ طرف مقابل سوخته است. نوع دوم جملات طولانی تری است که توصیح می دهد که چگونه و با چه حالتی او را خفت می دهیم و انتقام می گیریم. بیشتر ِ این جمله ها هم مربوط به عمل جفت گیری جانوران و انسان هاست که ما به عنوان توهین به خانواده ی کسی از اون ها استفاده می کنیم.

فحش یک نوع انتقام ِ کلامی از کسی است. کسی نصف شب زنگ می زنه برای انتقام و ایضا ترساندن ِ طرف فحش می دهیم.

به دلیل ِ محدودیت کلمات استفاده شده در فحش معمولا اگر کسی غصبانی تر باشه باید زمان بیشتری از این کلمات استفاده کنه و گاهی هم اسم ِ کسی رو به فحشی عجین می کنند و تا روزی که عمر از انسان گرفته می شود این دو کلمه (اسم+ تحقیر ِ فحش گونه) کنار ِ هم هستند. وقتی طرف مرد، این دو کلمه دوباره از هم باز می شود.

من کسی رو دیدم که دور ِ میدان ِ شهر فقط فحش میداد. او انتقامش زیاد بود و به همین دلیل وقت زیادی باید برای خالی کردن خودش استفاده کنه.

فحش چیز خوبی نیست به دلیل اینکه افراد بی گناه رو باید بذاری توی جمله های بی ادبی و بلند بلند بگی. و باید دقیقه ها وقت بگذاری که توضیخ بدی چی و کی و کجا و .. . ده دقیقه باید هر بار توضیح بدی.

سریع تر از فحش، بخششه و بی محلی. ضررهای فحش رو نداره. کشدار نیست و ذهن ِ آدم ها رو در گیر نمی کنه.

بدتر از همه استفاده از این زبان ِ ضعیف و بی خلاقیت مقابل بجه های در حال آموختنه. خلاقیت های اونا محدود میشه.

چرا ما ایرانی ها به خودمون اجازه می دیم که 40 دقیقه به همسرمون، جلوی روی بچه ها مون، فحش بدیم، اما محبت کردن والدین به هم جلوی بچه عیبه!

... محمد


Excerpt: On curse language.


5 نظر:

ناشناس گفت...

جالب بود. منو یاد فحاشی های بزرگان این مملکت انداخت که به همسنگراشون از صبح تا شب توی تلویزیون فحش می دن بی اینکه اونا اجازه داشته باشن دو دقیقه حرف بزنن.

بهار گفت...

وحشتناکه گاهی با خودم فکر می کنم ای کاش یک کنترل داشتم و وقتی بزرگترها شروع به بد وبیراه می کنن مخصوصا تو رانندگی که به اوجش می رسه از دگمه muteاش استفاده کنم چون خودشون می گن اگه فحش ندن سکته می کنن اینطور یلااقل خالی می شن پس تنها راه همین بی صدا کردنشون

Hoda گفت...

کلمه ی "ما ایرانی ها" در ابتدای متن مناسب نیست. اخلاق چیزی عام تر از یک ملیت است.


 

شتر گفت...

من با هدی موافقم. استفاده از عبارت " ما آدم ها " خیلی بهتر وبه نظر من درست تره ؛ تازه اون هم با ذکر اینکه عمومیت نداره بین آدم ها.

ناشناس گفت...

علي:مهم و زيبا تامل ودقت به نحوه عمل وگفتارمان با اطرافيان ونزذيكانمان است،اينكه از چه ناشي شده مطلب ديگري است .با اين نگرش معقول و منطقي ميتوان از بسياري خطاها ،جرائم وزيانهاي بزرگ اجتماعي جلوگيري كرده ودر بسياري خانواده هامحبت بلي محبت رانهادينه كرد.