۱۳۹۱ تیر ۱۶, جمعه

ادامه ی نقد - ۲

مهزاد مطلبی نوشت در ادامه ی نقد شفا. من نظری نوشتم و اینجا اون نظر رو دوبار نویسی می کنم.
-----
قبول دارم مهزاد که وبلاگ نویسی سرد شده اما من اعتقاد دارم که این دوباره گرم میشه. این یک بحث کلیه و ربطی به شفا نداره. من فکر می کنم تمام مطالبی که اینجا نوشتی درسته و جای فکر داره. الان توی زندگی من تنها دفتر خاطراتی که از سال های پیشم مونده همین مطالبیه که اینجا نوشتم و البته کتابی که هنوز بعد از ۹ سال نوشتنش تموم نشده و باید یک وقت درست و حسابی بگذارم تمومش کنم.

بسیاری از مطالب شفا اونقدر زیباست که به نظرم می تونه در کتاب جداگانه ای چاپ بشه. البته امیدوارم مجلات موفقیت و غیره که مطالب شفا رو بارها دزدیده اند به حقوق مولف احترام بگذارند! البته اعتراف کنم خیلی حال خوبی نیست وقتی مجله ی موفقیت رو توی دکه ورق بزنی یا روزنامه ی شرق رو باز کنی و ببینی که مطالبی که چند ماه پیش با انرژی فراوان نوشتی اونجا چاپ شده و زیرش هیچ اسمی نیست. هیچ آدرس و منبعی نیست! (یادمه چند سال پیش یکبار پی گیری کردم و اونها کفتند تصحیح می کنند و علاوه بر اینکه نکردند دیگه جوابی هم ندادند. متاسفانه ما ایرانی ها (فرق نمی کنه توی قلب نیویورک یا توی روستاهای بی آب و برق) هنوز سر مفاهیم ابتدایی باید جر و بحث کنیم. سر چیز های خیلی بدیهی. از منبع گذاری بدیهی تر بحث سلیقه است. نا هنوز نمی فهمیم سلیقه چیه و حتا در نسل قبل از ما سلیقه خیلی محترم نبود. توی همین نسل هم همینطوره و شاید بدتر. اینکه تو اگه فلان چایی رو دوست داری به کسی بگی میگه اون چایی چرته فلان چایی رو بخور از این به بعد!)

این کار ذوقیه و خواننده بعدا می فهمه که منبع جوشنده ی این گونه مطالب کجا بوده و به سرچشمه دسترسی پیدا می کنه. (یکی از سنت های خوبی که در شفا ما همیشه داشتیم این بوده که اگر مطلبی از وب نوردی نوشته میشه منبع گذاری کردیم و این کار رو با افتخار انجام دادیم.)

در کل قبول دارم که اینجا خیلی دوست داشتنیه.

Excerpt: Critique de Shefa!


1 نظر:

ناشناس گفت...

از شما بعید بود ناراحت شدن از عدم رعایت حق مولف. اما کاملا درست می گویید. نشر نظم می خواهد. اما به دل نگیرید اگر چیزی جایی به اسمی دیگر جابجا شد. مهم نشر آرامش و با خدا بودن است. کاری که همه ی ائمه اطهار می کردند. آنها الگوی همه انسان ها هستند.