۱۳۸۶ فروردین ۳۱, جمعه

اونطرف ِ ستاره ها !

امروز بزرگداشت روز نجوم توی پارک ملت برگزار شد . چندتا چیز جالب یادگرفتم که نمیدونستم و کلی خوشحالی نمودم !

1+ طرز کار با اصطرلاب و ربع جداری . دوتا وسیله هستند که قدیم برای تعیین موقعیت ستاره ها و زاویه اونها نسبت به خورشید و ستاره های دیگه استفاده میشده .

2+ یه شهاب سنگ رو برای اولین بار توی دستم گرفتم و کلی باهاش ور رفتم که اگه آقاهه چپ چپ نگاه نمیکرد فکر میکنم نابود شده بود! جالبه من همیشه فکر میکردم شهاب سنگ بیشترش از کربن یا آهن و نیکل باشه ولی بیشترش از جنس سیلیس بود و پر از حفره

3+ ابن سینا به جز پزشکی کلی تحقیقات هم در زمینه نجوم داشته!

4+ با دوتا نوار کاغذ و یه نخ میشه یه ساعت آفتابی درست کرد.

5+ توی روز هم میشه با تلسکوپ ماه و زهره و ... رو دید .من فکر میکردم فقط شبا میشه رصد کرد. این برای من سواله اگه تلسکوپی که داریم باهاش کار میکنیم فقط امواج نوری رو میتونه دریافت کنه پس چطور میتونیم با وجود یه منبع نوری عظیم که خورشیده ، نور برگشتی از سیاره های دیگه که در مقابل نور خورشید خیلی ضعیف ترن روببینیم . اگه کسی میدونه میشه توضیح بده؟( اونجا از مسئول تلسکوپ پرسیدم ولی خیلی راحت دست به سرم کرد !)

و آخرسر هم ، یه دختربچه کوچولو که با شوق و ذوق به باباش میگفت : بابا من میخوام فضانورد شم ، بابا من میخوام برم فضا !

.

مهزاد