۱۳۸۶ دی ۲۵, سه‌شنبه

با حکیم ها اخت شو


در ایران علت ِ اینکه این همه مردم تا به هم می رسن راجع به سیاست حرف می زنن به نظر ِ من اینه که حرف ِ دیگه ای بلد نیستن بزنن. مهم ترین دغدغه ی مردم شکم ِ خانواده است.

یکی از دلایلی که من دانشمند ها رو دوست دارم اینه که وقتی دور ِ هم جمعن راجع به چیز ِ دیگه ای غیر از سیاست . پول و دوبی و ... حرف می زنن. راجع به چیزی ورای مکالماتی از جنس ِ نگرانی از این از اون. نگرانی هامون رو هم رشد بدیم. از بین نبریمش.

پیامبر گفت: "ساثل العلما و جالس الکبرا و خالط الحکما". به عبارتی میشه تعبیر کرد: از دانا ها و با سواد ها سوال بپرس. با بزرگان نشست و برخاست کن و نهار و شام بخور. با حکیم ها اخت شو، سینما برو و تفریح کن و ...

ببینید وبلاگ یک دانشمند ِ ایرانی رو
و وبلاگ ِ دیگری از دانشمندی دیگر با مطالب متفاوت
. و دانشمندی دیگر در زمینه ی بیولوژی


دانش از زبان ریچارد فاینمن


متن گفتار فیلم:

وقتی چیزی رو نمی فهمیش احساس ِ نا راحتی ای که می کنی اسمش هست: سر در نیاوردن. این کار ِ سختیه و تو خوشحال نیستی. بیشتر ِ مواقع ذهنت گرفتاره و نمی تونی به راه ِ حل نفوذ کنی. سر در گمی چون داری اشتباه می کنی و نمی دونی چی اشتباهه. داری دو تا شاخه رو به هم وصل می کنی که به موز ِ روی درخت برسی اما نمی تونی کاملا بهش برسی. من همیشه این حس رو دارم که نمی تونم به موز ِ برسم. من اکثرا حس می کنم که گیجم. گاهی البته میشه که این شاخه ها رو که توی هم کردم بصورت تصادفی به یه موزی می رسن.

توجه کنید که ریچارد فاینمن از بزرگترین قیزیکدانان معاصره و نوبل فیزیک برده.

بیشتر در این باره بخوانید:
------------------------
خدا ریچارد فاینمن را انتخاب کرد
تغییر سرنوشت





Excerpt: A link to an Iranian scientists weblog in Persian language who write about his everyday life. Very interesting to see Iranians are using web in the correct way to develope their skill in learning what deserves to think about and speak about during a day.