۱۳۸۶ دی ۲۹, شنبه

عاشورای واقعی

نوشته ی: الپر

از نمایشگاه کتاب خریده بودم: "عاشورا پژوهی؛ با رویکردی به تحریف شناسی تاریخ امام حسین" که آقای محمد صحتی سردرودی آن را نوشته و انتشارات خادم الرضا به چاپ رسانده.

این کتاب مستندا ثابت کرده

- عبارت "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" که همه فکر می کنیم حدیث است، چنین نیست. فقط یک شعر است که به غلط آن را منتسب به ائمه کرده اند.

- عبارت "هل من ناصر ینصرنی" هم باز یک شعر است که از امام حسین نیست و به زبان اهلش "زبان حال" است.

- عبارت "ان الحیات عقیده و جهاد" هم شعر یک شاعر است، نه کلام امام حسین!

- حتی عبارت "ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی" هم از امام نیست. امان از این شاعران!!

- امام حسین حج را نیمه کاره رها نکرد؛ اصلا احرام تمتع نبسته بود، احرام عمره بسته بود که کامل کرد و بعد به سمت کربلا حرکت کرد.

- شریح قاضی فتوایی برای قتل امام حسین نداده.

- امام سجاد روز عاشورا اصلا بیمار نبوده و چنین تعبیری از اساس غلط است. ممکن است اگر چیزی بوده، زخم شمشیر باشد که در میدان جنگ خورده اند.

- خشن دیدن حادثه کربلا و توجه به جنبه های جنگی و خشونت بار آن بسیار تحت تأثیر فرهنگ و اندیشه زیدیه است که امام را قائم به سیف تعریف می کنند، در مقابل تعریف شیعه اثنی عشری که امام را هادی و هدایت کننده می خواند و می خواهد.

- ماجرای سر کوبیدن حضرت زینب به چوبه محمل هم دروغی بیش نیست.
و کلی بحث دیگر که حوصله اش در اینجا نیست.

اگر مسلمان و شیعه و اهل عاشورا هستید، امیدوارم دنبال درک عاشورای واقعی باشید، نه عاشورای خرافی. و اگر به سرعت این را بپرسید، حق دارید، که مگر عاشورای واقعی هم این روزها یافت می شود؟!

------

البته به نظر ِ این حقیر در ماجرای عاشورا هر چه از داستان فاصله بگیریم و به ماجرای گرفتن ِ آزادی به زور از تفکر ِ حسین نگاه کنیم بیشتر درس می گیریم.

... محمد

پی نوشت: من خودم این کتاب را نخوانده ام و نمی توانم تایید یا تکذیب کنم. اما متاسفانه دسترسی هم ندارم که بخرمش. به هر حال حرف من این است که پسام ِ عاشورا نشان دادن تعصب ِ حسین (ع) از آزاد اندیشی است و به خاطر ِ این روحیه است که ایرانی ها عاشق ِ مرامش شدند. بهتر است در عزاداری ها به این نکته توجه کنیم تا تکیه روی حرف هایی از تنهایی و بیچارگی و بی پناهی و .... بهتره صحبت های زینب ترجمه بشه و خوانده بشهو همان کاری که آقای خاتمی در مجلسشان در عاشورا می کنند.




Excerpt: ُSome fictious facts about Ashura day.