۱۳۸۶ بهمن ۱۵, دوشنبه

موسیقی زیرزمینی ایران

موسیقی زیرزمینی اصلا ربطی به اسمش نداره اتفاقا کاملا روزمینیه ، بین آدمها و مخصوصا جوانها دائم در جریانه و زنده است . این روزا توی ایران بین جوانها خیلی بحث موسیقی زیرزمینی و اسمهایی مثل نامجو و چاوشی و ... داغه . و موج مخالف و موافق و افراط و تفریط همیشگی ماها در مقابل پدیده های نو . من اسم نامجو و حرف از آهنگاش رو بین بچه ها خیلی شنیده بودم بعد فهمیدم که ای بابا انگار باز فقط من و خواجه حافظ قضیه رو نمی دونیم . من تازه آهنگاش رو شنیدم اما به خاطر این همه استقبال و طرفدارایی که همه هم از نسل جوان هستن نتونستم در موردش ننویسم . ای آنهایی که آهنگهای او را گوش دادید یا ندادید آیا تا به حال دقت کردید اصلا دارید به چی گوش می دید؟ موسیقی نامجو زبان حال نسل جوانیه که گذشته ، فرهنگ ، جامعه و همه داشته هاش رو داره اما از این همه مرزبندی و خطهای موازی و مورب خسته شده . استفاده کاملا اصولی از موسیقی سنتی ایرانی و بعد خارج شدن از اصول هرطور که دلم بخواد حتی شده با عربده ، پایه موسیقاییه کارهای نامجوست که البته این صداهای عجیب غریب گاهی اوقات کاملا دلنشین و متناسبه . و علت این همه محبوبیت هم به خاطر همین سنت شکنیهاست . اما صدای فریاد تنها به ناله بلند میشه نه به اعتراض و تلاش برای دست یافتن و این درد نسل جوان امروز ماست نسلی که حتی اگر فرصتی هم برای رشد پیدا کنه اونو به ناله و ناامیدی و فرصت سوزی تبدیل میکنه . این واقعیت رو انکار نکنیم ، حداقل من درمورد این حس با خودم کلی کلنجار رفتم ، وهرچی هم فکر کردم که ببینم این تفکر سیاه و ناامید ِ نتوانستن از کجا توی کله ماها فرو شده جوابی پیدا نکردم . چندان هم ربطی به شرایط نداره این ماییم که شرایط رو تعیین می کنیم . شاید پاشنه آشیل کارای نامجو هم همین تفکر باشه تا اون رو تنها به یه پدیده باعمر کوتاه مثل هزارانهایی که اومدن و بعد هم به راحتی فراموش شدن تبدیل کنه . کسی جاودان میشه که چیزی جاودان عرضه کنه و جاودانگی هیچ وقت از جنس سکون و تلخی و ناامیدی نیست . در هرحال موسیقی که توسط نامجو و نامجوها عرضه شده اگر چندان امیدوار نیست شاید به اخلاق ملی مونه که تا کسی ازمون میپرسه حالت چطوره شروع می کنیم به بیرون ریختن ناله و غرغرای بیهوده اما این موسیقی هنوز یه کودک خیلی کوچولوئه که به جای کوبیدنش باید بهش فرصت داد تا بزرگ بشه و مسیر درست خودش رو پیدا کنه .
اینجا میتونید دوتا از آهنگهای نامجو رو بشنوید که منصفانه خیلی قشنگ و دلنشینن . "ترنج" و "زلف" و البته خدایم مرا ببخشاید که ذره ای این کپی رایت رو رعایت نمیکنم و سعی در ترویج و اشاعه آن هم می نمایم! خب آخه جای دیگه هم پیدا نکردم . انشاالله صاحبش راضی باشه !