۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

من آمده ام وای وای! من آمده ام!(منظور هشتادو هشته)

خب عرض شود که الان ساعت ده و نیم شبه و یه هفده ساعتی مونده تا سال نو ولی سال نوتووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون مبارررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررک
اگه اینجا دم دست بودید می پریدم بغلتون می کردم محکم فشارتون میدادم . خب بسه دیگه! استغفرالله!
آمّا.......! آمّا! بی شیرینی که نمیشه و اینم از سیرینی (این همون شیرینیه ولی چون زبون من سوخته تُک زبونی حرف میزنم شده سیرینی)
بله این شیرینی هم کاملا من درآوردی تشریف دارن البته چک نکردم قبل از من کسی به ثبتش رسونده یا نه . در هر حال اسمش رو گذاشتم سیرینی خرمایی. خب برو که رفتیم
مواد لازم(با این میزان آخرش تقریبا همون مقدار که توی عکسه آماده میشه)
یک لیوان و نیم آرد رو به ماهیتابه ای که روغن توش ریختی و یه کم داغ شده اضافه میکنی. اگه یه لیوان و نیم آرد ریختی کمتر ازنصف لیوان هم روغن بریز، ولی کلا روغن زیاد لازم نداره همینکه سرخ بشه و یه کم چسبنده بشه کافیه . خب حالا باید حواست به آرد باشه. اینکه همش بزنی دائم که نسوزه چون زود میسوزه حواست نباشه ، دائم همش میزنی چون روغن توشه گوله گوله میشه گوله هارو له کن که همه آردا سرخ بشن، آرد وقتی به اون مرحله کافی برای تفتش برسه رنگش طلایی یا قهوه ای خیلی کم رنگ میشه بوش هم در میاد از بوش سریعتر میتونی بفهمی سرخ شده یا نه. اگه دوست داری رنگ شیرینیت تیره تر باشه بذار بیشتر سرخ بشه ولی خود خرما هم رنگ تیره بهش میده. آردت مثل عکس حداقل باید قهوهای کمرنگ بشه ها برنداری آرد هنوز خام ِ بری مرحله بعدی. حالا زیر گازو خاموش میکنی و میذاری سرد بشه. خیلی داغه این آرد اصلا بهش نمیاد زد تمام سقف دهن و زبونمو سوزوند نامرد!
خب حالا بین 18 تا 20 عدد خرما را شسته ابتدا و سپس پوست می کنید اگر رطب باشد کارتان آسانتر است اگر نبود همان خرمای مضافتی را بچسبید. خب حالا که خرماها را پوست کندیدو هسته اش را در آوردید آنها را به ظرف آرد اضافه می کنید ، ابتدا با قاشق به همزدن میپردازید بعد که متوجه شدید این روش سوسولی برای قاطی کردنشان جواب نمیدهد ، دستتان را جلو آورده با پنجه مبارک میفتید به جانش تا به حالت خمیر در آید.

برای شکل دادن بهش میتونید صافش کنید و با چاقو به شکل لوزی ببرید یا با قالب طرح در بیارید اینجا الان من از در آب معدنی به جای قالب استفاده کردم، ولی همون بریدن آسونتره، بعد اینکه بریدید چون میچسبه، با چاقو از انتها بلندش کنید که خورد نشه.
آخر سر هم چند عدد پسته آجیل شب عید رو بر میدارید با چاقو مغزشو خورد میکنید میریزید روی لوزیها.
زمان هم بخواید یه ساعته آماده میشه من هشت شروع کردم حدودای نه آماده شد.



بفرمایید سیرینی خرمایی! عیتتون هم مبالک!
بی آهنگ هم که نمیشه ، اصلا سال تحویل نمیشه .
هر کی که هستی هر جا که هستی برات فقط این ارزو رو دارم، زنده باشی ، زنده به معنای واقعی. که اگر زنده باشی همه چیزو دیگه خودت میتونی بدست بیاری .