۱۳۸۸ مرداد ۲, جمعه

ترس و مادر


در ذهن ِ یک قاتل چه می گذرد. سخنرانی جالبی از استاد ِ عصب شناسی ِ مغز ِ دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین جیم فالن، Jim Fallon، .

میگه: قاتل ها اکثرا یک الگوی ژنتیکی ِ مشترک دارند که ژنتیکه و به کرومزوم ِ x ِ اونا ربط داره و به همین دلیله که اکثر ِ قاتل ها مرد هستند چون زن یک کرومزوم ِ x از باباش هم میگیره که می تونه با کرومزوم ِ x ِ زن همراه بشه اما مرد فقط از مادرش کرومزوم ِ ایکس می گیره. اما من نفهمیدم که چرا دو تا ایکس این رو تشدید نمی کنه بلکه خنثا می کنه. اما یه دونه x می تونه اینو تشدید کنه. چرا باید این ژن در کرومزوم ِ زن باشه که به فرزند ِ پسرش برسه.



تو شفا بچه های بیولوژی ِ ماشالله فراوان داریم که هر کدوم می تونن این رو اونطور که می فهمن توضیح بدن. توی نمودار ِ پایین میگه که رفتارهای ضد ِ اجتماعی anti-social به نسبت ِ اینکه چقدر در بچگی بدرفتاری دیده باشن افزایش داره. در واقع نمودار نشون نیده که رفتار ِ بد در کودکی باعث ِ ضد ِ اجتماع شدن میشه. کسی می دونه بیشتر؟



نمی دونم چقدر مربوطه اما قدیم همه جا مدام جنگ می شده. یک روایتیه خوندم سال ها پیش یا شاید از آقای قرائتی شنیدم که الان یادم نیست ولی مضمون اینه که فرمانده جوانی توی جنگ ها شجاع بوده، اما از یک حدی بیشتر نمی تونسته نفود کنه به قلب ِ دشمن و کم می آورده. فرمانده های دیگه توبیخش می کردن اما فرمانده ِ کل توبیخش نمی کنه و به بقیه میگه توبیخش نکنین. این ترس را او از مادرش گرفته و نمی تواند بیش از این پیش برود.



برام جالبه بدونم چقدر "نترسیدن" توی زندگی از تغییر، از ریسک، از زیر و رو کردن ِ زندگی ِ روزمره، می تونه از مادر اکتساب شده باشه توی ماها.

... محمد



Excerpt: Jim Fallon: Exploring the mind of a killer


3 نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من ترس و شجاعت می تواند مستقیما از مادر به ارث برسد. دلیلش هم هم در ادبیات بسیار است. نمونه شاهد و زنده اش همین سهراب اعرابی است که می بینیم این روزها مادرش جه بی ترس در شورای شهر سخن گفته و این نشان می دهد که شیر زنی جون او باید شیر مردی جون سهراب را زاده باشد.

Hoda گفت...

The answer to your question is that, the MAOA gene which is responsible for violence behavior, will be diluted in females, who have two copies of this gene. Since the two copies are encoding different alleles (versions) of the gene, and the allele that is coming from the mother could be a normal one. so the effect of this gene which is violence behavior will be milder .
But this that fear or courage will come from mothers, is difficult to answer for me, except the genetic effects there are epigenetic effects which also effect a person's behavior. For example you can consider the embryonic environment for embryos. If a mother has too much stress when she is pregnant that will definitely effect the embryo's physiology.

I enjoyed the talk, the cartoon was cute too!

هادی گفت...

وراثت بر شخصیت تاثیر می گذارد یا محیط ؟

http://www.daneshju.ir/forum/f668/t72104.html

به نظر من در ورای وراثت از والدین و همچنین شرایط محیط زیست، تجربیات کسب شده توسط آدمی در طی زندگیهای گذشته مشخصه های حال حاضر فیزیکی، عاطفی و روانی/ذهنی هر شخصی رو رقم میزنه و اعمال آن از طریق محتملترین گزینه برای تولد از طریق بهینه ترین حالت برای وقوع از طریق والدین و محیط زیست رخ مینماید.
(جدی نگیرید خودم هم نفهمیدم چی گفتم (-:)