۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه

آنتی انژیو ژنیز ِز : درک ِ طبیعت

دکتر ویلیام لی در تد سخنرانی بی نظیری کرد که هنوز مغزم رو داغ نگه داشته. بخونین داغ میشین. درمان ِ رگ زایی ِ بدن.

ویدیوی سخنرانی در تد

آنژیو ژنیز ِز angiogenesis اصولی رو بررسی می کنه که با اونا بدن رگ می سازه. شاید به فارسی: ذرمان با رگ زایی

بدن ِ تو اونقدر رگ داره که بتونی باهاش دو بار دور ِ زمین بچرخی. کوچکترین رگ ها کپیلار Capillaris نامیده میشه. این ها رگ های زندگی هستن. و همچنین می تونن رگ های مرگ باشن.

رگ یه حاصیت مهمی داره که می تونی بر اساس ناحیه ای که درش هست تغییر شکل بده. مثلا: در کبد کانال هایی می سازه که بتونه خون رو سم گیری کنه.
در شش کیسه میسازه برای تبادل ِ هوا. در ماهیچه یه بافت چوب پنبه ای میسازه که اجازه بده ماهیچه منقبض بشه بی اینکه جریان ِ خون قطع بشه. در اعصاب مثل ِ سیم ِ برق میشه و همراه با عصب امتداد پیدا می کنه تا سلول ِ عصبی زنده بمونه.



ما بیشتر ِ این رگ ها رو وقتی می گیریم که توی رحم هستیم.
یعنی رگ ها در حال طبیعی رشدی ندارن به جز چند استثنا: در زن رگ ها هر ماه رشد می کنن توی رحم، بعد از قاعده گی. در دوران حاملگی پلاسنتا می سازن که مادر و بچه رو به هم وصل می کنه. بعد از جراحی هم رگ ها دوباره رشد می کنن.



بدن می تونه در هر زمان تعداد ِ رگ ها رو متوازن نگه داره. وقتی زیاد شدن کمش کنه و وقتی کم شدن زیادش کنه.
این کار رو با ترکیبی از دو عامل ِ "مانع تراشی" inhibitor و "تحرک کنندگی" stimulator انجام می ده.

گاهی که نیازه رگی ساخته بشه، پس "تحریک کننده ها" (که پروتئین هستن) این کار رو می کنن و گاهی که نباید رگی ساخته بشه و بنابراین "مانع تراش ها" نمی ذارن. این دو در حالت ِ عادی در توازن هستن.

اما بیماری هایی هستن که بدن نمی تونه این توازن رو رعایت کنه. یعنی اون مرکز ِ توازن برقرار کن از بین میره. مثلا اگه رگ ها کم بشن بیماری هایی رخ میده مثل ِ : زخم هایی که خوب نمی شن، سکته ی قلبی، پاهایی که خون توشون نمی چرخه، یا آسیب به عصب. اگه در بدن رگ ها زیاد بشن بیماری هایی بروز می کنه مثل: سرطان، کوری، چاقی افراطی، آلزایمر و ...،

در کل 70 نوع بیماری هست که بین ِ یک میلیارد نفر مشترکن و همه از زیادی یا کمی ِ رگ به وجود میان.



روی سرطان تمرکز می کنم چون سرطان فقط از این عامل ِ رگ زایی به وجود میاد. سرطان از تومورهای بسیار کوچکی شروع میشه، به اندازه ی نوک ِ خودکار. این تومورها معمولا چون به اندازه ی کافی اکسیژن و غذا ندارن در همون حد می مونن. هیچوقت رشد نمی کنن. اما چیزی باعث میشه که اینا رشد کنن.

کالبد شکافی زنانی که در تصادف فوت کردند نشون داده که 50 در صد این زن ها تومورهایی ریزی دارن به اندازه ی نوک خودکار توی پستان هاشون دارن که می تونه سرطانی بشه. پس همه سلول های ریشه ای برای سرطان رو داشتن اما سرطانی نشدن. 50 تا 60 درصد مرد ها هم همین غده ها رو دارن توی پروستاتشون. بدون ِ غذا و اکسیژن این سلول ها هیچ وقت خطرناک نمی شن.





مقاله ی زیر در معتبرترین مجله ی علمی دنیا (Nature) توضیح میده که سرطان می تونه بدون ِ بیماری زایی باشه، یعنی غده ای ریز باشه که رشد نمی کنه.




شیمی درمانی یه چیزیه که قدیمیه.

ما اخیرا روشی بنا گذاشتین که رگ های خون رسان به غده ی سرطانی رو قطع می کنیم. بهش می گیم: Anti-angiogentic Therapy.



حیوانات زیادی تا حالا درمان شدن و همچنین از سال 2004 تا الان 12 داروئ برای آدما ساخته شده که اصول غده کشی رو در نظر داره. این دارو ها رو در زیر می بینین.



در زیر می بینین که این دارو ها چه طور روی آدم اثر کردن. رگ ِ آبی نشون میده که از روش های شیمی درمانی چند نفر در سرطان های مختلف نجات پیدا کرده اند و نمودارهای زرد نشون میده همین رو با روش ِ جدید ِ آنتی انژیوژنتیک درمانی.



اما در مورد ِ بعضی سرطانها واقعا کاری نمی شه کرد. این بود که دکتر ویلیام لی William Li سعی کرده که راهی پیدا کنه.

سوال:
آیا می تونیم چیزی بخوریم که باعث بشیم غده ی سرطانی اعتصاب غذا کنه و بزرگ نشه؟

بله.

چطوری؟

وسیله ای ساختیم که رگ می سازه. بهش خون رسانی می کنیم و رگ تولید میشه. حالا غذاهای مختلف رو امتحان می کنیم و می بینیم که در بعضی حالت ها رگ ها خیلی زیاد میشن و در بعضی غذاها رگ ها یا تغییر نمی کنن و یا کم میشن.




این لیست غذاهاییه که رگ های خونی رو متعادل نگه می داره:


ا چایی های مختلف رو امتحان کردیم . دیدیم چایی سبز و جاسمین اگه مخلوط بشن خیلی خاصیت ضد سرطانی دارن



این یعنی در غذا ها یک نوع حاصیتی هست که اگه دو چیز با هم خورده بشن خاصیتشون از جمع ِ خاصیت ِ تک تک شون بیشتر میشه، در بعضی غذاها قدرت زایی ِ توافقی synergy وجود داره به فارسی شاید بشه گفت: بیش توان همگرایی

در این نمودار هر چی میله کوتاه تر باشه اون ماده قوی تره برای کشتن ِ سلول سرطانی
میله های سبز داروها هستن و میله های قرمز غذاها. و می بینین که بعضی غذا ها حتا از بعضی از داروها قوی تر هستن برای کشتن ِ سلول ِ سرطانی.


کلمات ِ مهم این ها هستن

سویا

جعفری

سیر

انگور

توت ها

حالا چه دلیلی هست که این درست باشه توی بدن؟

در بیست سال گذشته 79000 نفر بررسی شدن و کسانی که 2 تا سه بار در هفته گوجه ی پخته می خوردن نصفشون سرطانشون خوب شده.

حالا داریم کار می کنیم روی این هر لحظه پیش میره.

چاقی هم همینطور.




------------

پی نوشت: با تشکر از هدی برای تصحیح کلمه به آنتی آنژیو ژنیزز به جای کلمه ی اشتباه ِ من که بود آنتی آنژیو ژنتیک
... محمد

Excerpt: on cancer and obisity with Dr. Wiliam Li on TED.


6 نظر:

marZ116 گفت...

خیلی جالب بود. من نتونستم سخنرانی ایشون رو دانلود کنم و نوشته های شما خیلی مفید بود. یک سوال داشتم. این جمله آخر که نوشتید در مورد چاقی هم همینطور رو میتونید بیشتر توضیح بدید دکتر. من مشکل چاقی دارم و خیلی راه ها رو امتحان کردم. خواستم ببینم این روش می تونه کمک کنه بهم و اینکه چه دارویی بخورم. ممنون میشم. ممنون بابت سایت بسیار زیبا و دلنشینتون. هر روز می خونمش و اگه درسی جدید نباشه از نوشته های ستون کناری استفاده می کنم. باز هم تشکر از زحمتهاتون. مرضیه از دستگرد

ناشناس گفت...

خیلی خوب بود.آیا این روش توی ایران هم هست؟

بهار گفت...

خیلی جالب بود.خسته نباشید من نوشته هایی که از TED می ذاری رو خیلی دوست دارم .خیلی زیاد مرسی

ناشناس گفت...

منبعی دارید از غذاهایی که رگ زایی را کاهش می دهند؟

Hoda گفت...

جواب من به کامنت ها:
آقای لی در سخنرانی اش می گوید که سلول های چربی هم مانند سلول های سرطانی به مواد غذایی احتیاج دارند. سلول های چربی رشد نمیکنند مگر اینکه مویرگ ها به سمت انها رشد کنند و مواد غذایی به انها برسانند. یک روش برای مبارزه با بیماری چاقی می تواند تغذیه از مواد غذایی باشد که مواد ضد رگ زایی دارند. در کل، این سخنرانی پیشنهاد استفاده از مواد غذایی به جای دارو برای مبارزه با رگ زایی افراطی در بدن است. این راه در کنار راه های دیگر درمان برای چاقی مفرط و یا سرطان احتمال درمان را افزایش می دهد.
لیست غذا هایی که رگزایی رو در بدن تنظیم می کنه در جدول آبی نشان داده شده:
چای سبز، گوجه، سیر، جعفری....

یک نکته ای هم بود که در سخنرانی گفته شد اما در این متن زیاد بر آن تاکید نشد:
دارو/مواد غذایی ضد رگزایی بر روی سرطان های پیشرفته اثر کمی دارد. بنابراین او پیشنهاد پیشگیری قبل از بیماری را می دهد.

Hoda گفت...

هزینه حضور در سخنرانی های تد 6000 دلار است اما دانلود سخنرانی ها برای همه مجانی است.