۱۳۸۷ فروردین ۱۵, پنجشنبه

سه قانون کلارک


1.هروقت دانشمندی ممتاز ولی پیر بگه چیزی ممکنه با اطمینان زیاد درست خواهد بود ولی اگر بگه چیزی غیر ممکنه به احتمال خیلی زیاد داره اشتباه میکنه .
2.تنها راه برای کشف محدوده و وسعت ِ ممکن ها گذشتن از اونها و کمی پا گذاشتن به دنیای غیرممکن هاست . (فقط یه ذهن ِ باز میتونه ممکنها رو وسعت بده)
3.هروقت هر زمینه ای از تکنولوژی به بیشترین حد پیشرفت خودش برسه (پا به غیر ممکن ها میذاره)و از جادو و سحر غیر قابل تمایز میشه . (مثل آینده اینترنت )

آرتور چارلز کلارک ، دانشمند و نویسنده انگلیسی خالق سری رمانهای مشهور ادیسه فضایی . جهان علم او رو بیشتر به خاطر پیش بینی های علمی و دقیقش که خیلی زود از دنیای رمانهای علمی تخیلی او پا بیرون گذاشتن و به واقعیت تبدیل شدن میشناسه . و مسلما این پیش بینی ها بر اساس علمی که داشته و ذهن خلاق او بوده .او سالها در سریلانکا زندگی میکرده و جز فعالین صلح در جهان و سریلانکا بوده .
زندگی: 19 مارس2008 _1917

... و از آن روی که آنها، در تمامی کهکشان، هیچ چیز گرانبهاتر از خرد نیافته بودند، همه جا افشاندن بذر آن را ترغیب می‌کردند. آنها زارعان پهنه آسمان شدند. می‌کاشتند و گاه می‌درویدند. و گاه باید علفهای هرز را بیرحمانه وجین می‌کردند.» (۲۰۰۱ - یک اودیسه فضایی)
... لحظه بی زمان گذشت، آونگ نوسان معکوس خود را آغاز کرد، در یک اتاق تهی غوطه ور در آتشهای ستاره‌ای مزدوج با فاصله ۲۰ هزار سال نوری از سیاره زمین، یک طفل چشمان خود را گشود و شروع به گریستن کرد ...» (۲۰۰۱ - یک اودیسه فضایی)




Excerpt: Read more about Sir Arthur Charles Clarke and his three laws of prediction,here 1, 2 .